Groupes d'utilisateurs

From Miraheze Meta, Miraheze's central coordination wiki
This page is a translated version of the page User groups and the translation is 43% complete.
Outdated translations are marked like this.
Groupes d'utilisateurs par défaut

Les groupes d'utilisateurs sont des paquets contenant des permissions utilisateur qui leur sont assignées. Les utilisateurs peuvent alors être promus à ces groupes d'utilisateurs pour leur permettre d'utiliser toutes les permissions associées au groupe d'utilisateurs.

Cet article couvre les groupes d'utilisateurs par défaut sur les wikis Miraheze et les permissions qui leur sont attribuées. Certains wikis peuvent choisir d'ajouter ou de retirer des permissions d'un groupe ou de supprimer complètement un groupe d'utilisateurs, donc ce guide peut ne pas être indicatif ou juste sur certains wikis qui ont choisi de dévier des groupes d'utilisateurs et des permission par défaut. Aucun wiki cependant ne peut effacer un groupe local restreint ou un groupe global.

Groupes locaux

Les groupes locaux sont tous les groupes qui ont des pouvoirs sur un wiki, leur wiki local. Contrairement aux groupes globaux qui peuvent effectuer certaines actions sur tous les wikis Miraheze, les groupes locaux n'ont des pouvoirs que sur un seul wiki.

Ci-dessous se trouve une liste de tous les groupes locaux tels qu'ils sont par défaut et comprenne les groupes d'utilisateurs restreints que seuls les Stewards et les Trust and Safety peuvent attribuer.

Bureaucrats

Le bureaucrate est le groupe d'utilisateurs le plus élevé qu'un utilisateur peut obtenir par défaut. Les bureaucrates peuvent promouvoir ou rétrograder les administrateurs et les administrateurs d'interface. De plus, les bureaucrates ne sont pas affectés par les limites de taux, peuvent passer outre les vérifications d'usurpation d'identification dans AntiSpoof et peut accéder à ManageWiki.

Par défaut, les bureaucrates ne peuvent pas être rétrogradés par d'autres bureaucrates, seuls les stewards peuvent le faire. Les bureaucrates détiennent aussi un énorme pouvoir au niveau local. Ne promouvez uniquement que des utilisateurs de confiance au statut de bureaucrate. Si vous êtes un bureaucrate, vous pouvez demander à ce que d'autres bureaucrates soient rétrogradés sur le tableau de bord des stewards (accordé si vous avez une bonne raison de le faire suivant consensus avec les bureaucrates ou avec la communauté ou pour une autre raison valable).

Le groupe bureaucrate seul ne donne pas aux utilisateurs la possibilité de faire des tâches souvent associées avec le rôle d'administrateur, comme le bannissement d'utilisateur ou la suppression de pages. Pour effectuer toutes ces tâches, vous devez aussi être un administrateur.

Cliquez sur "Afficher" pour voir les permissions de ce groupe
# Permission Description:
1 noratelimit Not be affected by rate limits
2 override-antispoof Override the spoofing checks
3 managewiki ⧼right-managewiki⧽
4 interwiki Edit interwiki data

Administrators

L'administrateur (dans le groupe sysop) est le deuxième groupe local le plus élevé qu'un utilisateur peut obtenir par défaut. Les administrateurs peuvent bloquer les utilisateurs, protéger ou supprimer des pages ainsi que d'autres tâches administratives.

Par défaut, les administrateurs ne peuvent être rétrogradés que par les bureaucrates et ne peuvent pas promouvoir ou rétrograder d'autres utilisateurs au statut d'administrateur. Les administrateurs peuvent promouvoir ou rétrograder des utilisateurs au statut d'utilisateurs patrouillés automatiquement (autopatrolled), autoconfirmés ou révocateurs (rollbacker).

# Permission Description:
1 apihighlimits Use higher limits in API queries
2 autoconfirmed Not be affected by IP-based rate limits
3 autopatrol Have one's own edits automatically marked as patrolled
4 block Block or unblock other users from editing
5 blockemail Block or unblock a user from sending email
6 browsearchive Search deleted pages
7 createaccount Create new user accounts
8 delete Delete pages
9 deletechangetags Delete tags from the database
10 deletedhistory View deleted history entries, without their associated text
11 deletedtext View deleted text and changes between deleted revisions
12 deletelogentry Delete and undelete specific log entries
13 deleterevision Delete and undelete specific revisions of pages
14 editinterface Edit the user interface
15 editprotected Edit pages protected as "Allow only administrators"
16 editsemiprotected Edit pages protected as "Allow only autoconfirmed users"
17 editsitecss Edit sitewide CSS
18 editsitejson Edit sitewide JSON
19 editsitejs Edit sitewide JavaScript
20 editusercss Edit other users' CSS files
21 edituserjson Edit other users' JSON files
22 edituserjs Edit other users' JavaScript files
23 import Import pages from other wikis
24 importupload Import pages from a file upload
25 ipblock-exempt Bypass IP blocks, auto-blocks and range blocks
26 managechangetags Create and (de)activate tags
27 markbotedits Mark rolled-back edits as bot edits
28 mergehistory Merge the history of pages
29 move Move pages
30 movefile Move files
31 move-categorypages Move category pages
32 move-rootuserpages Move root user pages
33 move-subpages Move pages with their subpages
35 patrol Mark others' edits as patrolled
36 patrolmarks View recent changes patrol marks
37 protect Change protection settings and edit cascade-protected pages
38 reupload Overwrite existing files
39 reupload-shared Override files on the shared media repository locally
40 rollback Quickly rollback the edits of the last user who edited a particular page
41 suppressredirect Not create redirects from source pages when moving pages
42 unblockself Unblock oneself
43 undelete Undelete a page
44 unwatchedpages View a list of unwatched pages
45 upload Upload files
46 upload_by_url Upload files from a URL
47 abusefilter-modify Create or modify abuse filters
48 abusefilter-log-detail View detailed abuse log entries
49 abusefilter-modify-restricted Modify abuse filters with restricted actions
50 abusefilter-revert Revert all changes by a given abuse filter
52 skipcaptcha Perform CAPTCHA-triggering actions without having to go through the CAPTCHA
53 generate-dump Generate wiki backups
54 delete-dump Delete wiki backups
55 view-dump View wiki backups
56 globalblock-whitelist Disable global blocks locally
57 nuke Mass delete pages
58 tboverride Override the disallowed titles or usernames list
59 massmessage Send a message to multiple users at once

Interface administrators

L'administrateur d'interface (dans le groupe interface-admin) est un groupe qui permet aux utilisateurs de modifier l'espace de nom MediaWiki (qui contient tous les messages système) ainsi que le CSS, JavaScript et JSON du site dans son ensemble et dans les pages personnelles. Du fait que la modification de l'interface du wiki entier ou pour certains utilisateurs pourrait causer de sérieux problèmes de sécurité, vous devriez faire attention à qui vous donnez les droits ! Accordez uniquement ce groupe aux utilisateurs de confiance. Les administrateurs peuvent aussi modifier par défaut l'interface, donc ce groupe n'a pas besoin d'être accordé aux administrateurs pour qu'ils puissent modifier les messages systèmes ou les CSS/JS/JSON du site ou au niveau personnel.

Par défaut les administrateurs d'interface ne peuvent être promus ou rétrogradés que par les bureaucrates.

# Permission Description:
1 editinterface Edit the user interface
2 editsitecss Edit sitewide CSS
3 editsitejson Edit sitewide JSON
4 editsitejs Edit sitewide JavaScript

Bots

Le robot (dans le groupe bot) est un groupe qui classifie un utilisateur comme étant un processus automatique ou robot (bot en anglais). Ces utilisateurs ont leurs modifications cachées dans les modifications récentes par défaut afin d'éviter de bouchonner la page (bien que vous pouvez voir leurs actions récentes en retirant le filtre Human (not bot) dans Spécial:Modifications récentes). De plus ils ont quelques autres permissions qui leur sont assignées pour les empêcher de se trouver bloqué par les CAPTCHAs, de se retrouver bloqué dans les limites de taux sur les IP, ainsi que quelques autres permissions pour empêcher toute interférence pour les robots légitimes.

Par défaut, les robots ne peuvent être promus ou rétrogradés que par les bureaucrates.

# Permission Description:
4 bot Be treated as an automated process
6 nominornewtalk Not have minor edits to discussion pages trigger the new messages prompt

Rollbackers

Le révocateur (dans le groupe rollback) est un groupe qui permet aux utilisateurs de révoquer rapidement toutes les modifications faites par le dernier utilisateur qui a modifié une certaine page. Cette capacité à révoquer est déjà incluse dans la trousse à outils de l'administateur ce qui veut dire qu'il n'y a pas besoin de promouvoir les administrateurs à ce groupe car ils peuvent révoquer les modifications.

Par défaut les révocateurs peuvent être promus ou rétrogradés par les administrateurs.

# Permission Description:

Autopatrolled users

L'utilisateur patrouillé automatiquement (dans le groupe autopatrolled) est un groupe qui permet aux modifications d'un utilisateur d'être automatiquement 'patrouillées' (marquées comme "revue") et les empêche d'apparaître dans les modifications récentes avec un point d'exclamation rouge. Ces utilisateurs peuvent aussi marquer les modifications d'autres utilisateurs comme revues. Cette permission est généralement accordée aux utilisateurs qui ont démontré qu'ils n'avaient pas besoin d'être suivis.

Par défaut les utilisateurs patrouillés automatiquement peuvent être promus ou rétrogradés par les administrateurs.

Cliquez sur "Afficher pour voir les permissions de ce groupe
# Permission Description:

Confirmed users

Les utilisateurs confirmés (dans le groupe confirmed) sont des utilisateurs qui peuvent passer outre certaines restrictions liées aux nouveaux comptes, comme les CAPTCHAs, et peuvent modifier les pages protégées contre les utilisateurs non (auto)confirmés. Ceci est fait pour empêcher le spam.

Par défaut, les utilisateurs confirmés peuvent être promus ou rétrogradés par les administrateurs.

Les utilisateurs confirmés ont accès à ces permissions par défaut :

Cliquer sur "Afficher" pour voir les permissions de ce groupe
# Permission Description:

Autoconfirmed users

Les utilisateurs autoconfirmés (dans le groupe autoconfirmed) sont des utilisateurs qui peuvent passer outre certaines restrictions liées aux nouveaux comptes comme les CAPTCHAs, et peuvent modifier les pages protégées contre les utilisateurs non autoconfirmés comme ceux du groupe confirmed, à l'exception du fait qu'ils sont par défaut automatiquement promus autoconfirmed une fois que leur compte a atteint 4 jours d'existence et 10 modifications faites. Si vous ne souhaitez pas attendre ce délai, vous pouvez forcer la promotion d'un utilisateur à confirmed pour lui permettre de bypasser les CAPTCHAs et modifier des pages semi-protégées sans attendre le seuil d'une promotion automatique vers autoconfirmé. Ceci est fait pour empêcher le spam.

De plus, les utilisateurs autoconfirmés reçoivent aussi ces permissions :

# Permission Description:
2 mwoauthproposeconsumer Propose new OAuth consumers
3 mwoauthupdateownconsumer Update OAuth consumers you control

Members

Member (in the "member" group) is a group given to users on private wikis which allows them to read a wiki. Apart from being able to read the wiki, they hold no other special permission.

By default, members may be promoted or demoted by administrators.

Extended content
# Permission Description:
1 read Read pages

Users

User (in the "user" group) is a group that is made up of all registered users, whether they have any advanced group or not.

No one can revoke the user user group from a user. Though they can be banned, they can never lose their user group.

Extended content
# Permission Description:
1 applychangetags Apply tags along with one's changes
2 changetags Add and remove arbitrary tags on individual revisions and log entries
3 createpage Create pages (which are not discussion pages)
4 createtalk Create discussion pages
5 edit Edit pages
6 editcontentmodel Edit the content model of a page
7 editmyusercss Edit your own user CSS files
8 editmyuserjson Edit your own user JSON files
9 editmyuserjs Edit your own user JavaScript files
10 minoredit Mark edits as minor
11 move Move pages
12 movefile Move files
16 purge Purge the cache for a page
17 reupload Overwrite existing files
19 sendemail Send email to other users
20 upload Upload files
21 torunblocked Bypass automatic blocks of Tor exit nodes

(everyone)

(everyone) (in the "*" group) is a group that is composed of all registered and non-registered users. This means that this includes both users and IP editors.

Removing permissions from this group is useful to prevent IP editors from doing certain actions. If you remove a permission from this group, you should ideally move it to the "user" group to allow users to be able to do the action (such as editing).

Extended content
# Permission Description:
3 createtalk Create discussion pages
4 edit Edit pages
6 abusefilter-view View abuse filters
7 abusefilter-log View the abuse log

Restricted local user groups

On all wikis, a few groups exist which are not assignable by bureaucrats. These groups are only assignable by users in global groups with the userrights/userrights-interwiki permission in their toolset as all these user groups wield an immense amount of power locally.

Check users

Error: no text specified (help).

CheckUser is a special group and tool which allows its wielders (called Check users) to check users' IP addresses, user-agents, along with some other information. This permission is only used when investigating sockpuppetry or platform abuse and is not assignable by local bureaucrats. CheckUser is, by policy, restricted for use only by Stewards and Trust and Safety.

Extended content
# Permission Description:
1 checkuser Check users' IP addresses and other information
2 checkuser-log View the checkuser log

Oversighters

Error: no text specified (help).

Oversight is a special group which allows its wielders (called Oversighters) to completely suppress and hide log entries and revisions from everyone who is not an Oversighters, including local administrators and even Stewards themselves when they do not have the oversight flag on. It is typically only used to hide personal information and is not assignable by local bureaucrats. Oversight is, by policy, restricted for use only by Stewards and Trust and Safety.

Extended content
# Permission Description:
1 abusefilter-hidden-log View hidden abuse log entries
2 abusefilter-hide-log Hide entries in the abuse log
3 browsearchive Search deleted pages
8 hideuser Block or unblock a username, hiding or unhiding it from the public
9 suppressionlog View private logs
10 suppressrevision View, hide and unhide specific revisions of pages from any user

Local Stewards group

Steward is a special local group rarely granted by Stewards to themselves. This local group differs from the Steward global group in that this group only affects Stewards locally on one wiki. Stewards typically assign themselves this group to manipulate local permissions while on that wiki instead of using Meta to remotely change permissions. Typically, this is in certain circumstances where the local wiki has a custom local user group that does not exist on Meta Wiki and temporarily adding the local bureaucrat to themselves would not work as the custom local user group is hierarchically higher than the local bureaucrat user group.

Extended content
# Permission Description:
1 centralauth-usermerge ⧼right-centralauth-usermerge⧽
2 usermerge ⧼right-usermerge⧽
3 userrights User rights

Global groups

Global groups are user groups which have certain permissions across all Miraheze wikis. Their permissions cannot be revoked or changed by local bureaucrats and administrators.

Stewards

Error: no text specified (help).

Stewards (in the "steward" global group) are community elected officials who "work with communities to address issues facing them locally such as disputes, abusive or disruptive behaviour as well as global issues such as disruptive behaviour across multiple wikis." They have full access to all parts of the MediaWiki interface, including CheckUser and Oversight.

For more information, please check Stewards. For a list of this group's permissions, see Special:GlobalGroupPermissions/steward.

Global sysops

Error: no text specified (help).

Global Sysops (in the "global-sysop" global group) "are users who assist Stewards in supporting the community and working with communities to address issues facing them locally as well as cleaning up vandalism, preventing it when possible and enforcing Miraheze's global policies."

For more information, please refer to Global Sysops. For a list of this group's permissions, see Special:GlobalGroupPermissions/global-sysop.

Global rollbackers

Error: no text specified (help).

Global Rollbackers (in the "global-rollbacker" global group) are trusted users with a track record in countering vandalism who help Global Sysops and Stewards fight vandalism by monitoring wikis and reverting spam and vandalism where detected using their rollbacking abilities.

For more information, please refer to Global Rollbackers. For a list of this group's permissions, see Special:GlobalGroupPermissions/global-rollbacker.

⧼Group-sysadmin⧽

System administrators (in the "sysadmin" global group) are users who work at Site Reliability Engineering which maintains Miraheze's infrastructure and keeps Miraheze running smoothly. These users have permissions assigned to them to ensure they can debug any broken feature or fix anything that is broken.

For more information, please refer to Tech:SRE Volunteers. For a list of this group's permissions, see Special:GlobalGroupPermissions/sysadmin.

Trust and Safety

Error: no text specified (help).

Trust and Safety (in the "trustandsafety" global group) works to resolve issues which affect Miraheze's trust and safety. They work to enforce the Terms of Use and to investigate potential abuse on the platform. These users are granted permissions that allow them to investigate fully and redact any personal information.

For more information, please refer to Trust and Safety. For a list of this group's permissions, see Special:GlobalGroupPermissions/trustandsafety.

Global IP block exemption

Error: no text specified (help).

A global IP block exemption (granted by the "global-ipblock-exempt" global group) is a special type of exemption which is given to users who are affected by 'hard' IP range blocks, StopForumSpam automatic blocks or to who can't edit wikis because they use Tor.

Most Miraheze wikis allow registered users to edit if they use a StopForumSpam-blocked or Tor IP range, which makes granting global IP block exemptions rare.

For more information, please refer to Global IP block exemption. For a list of this group's permissions, see Special:GlobalGroupPermissions/global-ipblock-exempt.

Global flooders

Error: no text specified (help).

Global Flooders (in the "global-flood" global group) are users or automated scripts who are treated as bots by MediaWiki on all wikis. This means their edits do not appear in pages such as the Recent Changes so as to not flood these with their repetitive actions. Granting this permission to any non-system administrator to run this process is very rare and has never been done, though it can be done at a Steward's discretion.

For more information, please refer to Global Flooders. For a list of this group's permissions, see Special:GlobalGroupPermissions/global-flood.

Default user groups by extension

Some extensions add a few user groups to the ones already existing on-wiki.

Translation administrators

Translation administrators are the users with the ability to mark pages for translation using the Special:PageTranslation interface that is the part of Translate extension. Translation admins decide which pages and text should be marked for the translation.

Extended content
# Permission Description:
1 pagelang Change page language
2 translate-import Import offline translations
3 translate-manage Manage message groups
4 pagetranslation Mark versions of pages for translation