Ylivalvojat

From Meta
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Stewards and the translation is 68% complete.
Other languages:
Deutsch • ‎English • ‎Simple English • ‎Tiếng Việt • ‎español • ‎français • ‎italiano • ‎suomi • ‎svenska • ‎čeština • ‎русский • ‎اردو • ‎العربية • ‎বাংলা • ‎ไทย • ‎中文 • ‎中文(中国大陆)‎ • ‎日本語

Mikäli alkuperäinen englanninkielinen versio ja käännös eroavat merkitykseltään, alkuperäinen englanninkielinen versio on etusijalla.
Shortcut:

Jos haluat ottaa yhteyttä ylivalvojaan, käy sivulla Stewards' noticeboard, lähetä sähköpostia osoitteeseen stewards(at)miraheze.org tai ota suoraan yhteyttä johonkin ylivalvojaan sivun alapuolella luetelluista ylivalvojista.

Vastuiden laajuus

Ylivalvojat ovat käyttäjiä, joilla on oikeudet ja valtuudet käyttää mitä tahansa MediaWiki-käyttöliittymän osaa ja toimintoa missä tahansa wikissä. Ylivalvojat työskentelevät yhteisön kanssa ratkaisemalla paikallisia ongelmia, kuten riitoja, loukkaavaa tai häiritsevää käyttäytymistä sekä myös järjestelmänlaajuisia eli globaaleja ongelmia. Tähän sisältyy globaalit ja paikalliset oikeuksien määritykset, rutiininomainen ylläpitäjän oikeuksien poistaminen tai myöntäminen, käyttäjien estäminen jne. Ylivalvojalla on oikeus lukita järjestelmänlaajuisia tilejä ja uudelleennimetä käyttäjiä. Heillä on myös osoitepaljastinoikeus ja häivytysoikeudet. Jos ylivalvojien avunpyyntöjen määrä kasvaa, ylivalvojat voivat siirtää osan näistä pyynnöistä muiden käyttäjien vastuulle. Esimerkiksi ylläpitäjän oikeudet voidaan delegoida 'järjestelmänlaajuisille ylläpitäjille', mikäli tarve ilmenee.

Nimittäminen

Käyttäjät voivat nimetä itsensä tai muita käyttäjiä ylivalvojan rooliin, tai sitten nykyiset ylivalvojat voivat vaatia vaaleja, mikäli he päättävät että tarvitaan enemmän ylivalvojia. Hyväksyttyjen ehdokkaiden tai ylivalvojan pyytämien vaalien jälkeen kaikki Mirahezen käyttäjät saavat kommentoida vaaleissa.

  • Käyttäjille annetaan riittävästi aikaa kommentoida vaaleja/nimitystä
  • Ehdokkaan tulisi vastata kaikkiin esille tulleisiin kysymyksiin ja korjata ne
  • Mikäli mahdollista, esiin nostetut kysymykset olisi käsiteltävä ennen nimityksen tai vaalien päättymistä
  • Käyttäjät saavat antaa Symbol support vote.svg Support / Symbol neutral vote.svg Neutral / Symbol oppose vote.svg Oppose -äänen ehdokkaalle, mutta yksin tämä ei ratkaise lopputulosta
  • Nykyinen ylivalvoja sulkee ehdokkaan vaalit/nimityksen ottamalla huomioon esitetyt perustelut, eikä pelkästään kannatuksia tai vastustuksia
  • Jotta nimittäminen tai vaalit olisivat onnistuneet, vaaditaan vähintään 20 käyttäjän kommenttia ja vähintään 80 prosentin kannatusäänet
  • Roolinsa hoitamiseksi ylivalvojien on allekirjoitettava salassapitosopimus (NDA) Mirahezen kanssa, koska heillä on pääsy yksityisiin käyttäjätietoihin

Oikeuksien poistaminen ja uusiminen

Inaktiivisuus

Ylivalvojia, jotka eivät osallistu yhteisöön jossakin muodossa (vastaa kysymyksiin, käsittele asioihin) kuuden kuukauden ajan, pidetään heitä passiivisina eli inaktiivisina ja heidän ylivalvojaoikeudet poistetaan. Yhteisön tarkoitusta varten tämä sisältää kaikki wikit ja Phabricatorin.

This is and should be seen as a pretty relaxed requirement. Like everyone else here, Stewards are volunteers. Stewards should feel comfortable performing any of their responsibilities when it is possible for them to do so. Six months time should be enough time for any Steward logging in to acknowledge their responsibilities. This inactivity requirement is mainly to prevent having users with elevated access after they have moved on.

Readdition of rights

A Steward who lost their rights for any reason must successfully reapply for rights again per the appointment section above.

Revocation of rights

Stewards can have their permission revoked through a vote of no confidence or a request for removal.

  • The person starting the vote or opening the request must provide a valid reason for removal of Steward rights (mistrust, abuse, inactivity, etc.)
  • At least 20 users must comment on the vote of no confidence or request for removal (the same number of users required to appoint a Steward)

If at least 50% of user comments are for the removal of rights, then the Steward shall remove their own rights upon closure of the vote or have their rights removed by another Steward.

If Stewards as a group feel that a user is intentionally calling for votes of no confidence or requests for removal without valid reasons, Stewards may decide to ignore requests or votes started by said user. If there is actually an issue, another user may bring it up with the Stewards.

Term length

Stewards terms are not limited to a set time length. Users may call for a vote of non-confidence or request for removal at any time, as above.

Luettelo nykyisistä ylivalvojista

  • Viimeksi päivitetty: 2021-06-12
  • Ylivalvojien kokonaismäärä: 3
+/- Käyttäjänimi Puhuu kieliä Muut oikeudet Libera Chat-nimimerkki IRC:ssä
Dmehus en administrator, interface administrator, interwiki administrator, wiki creator dmehus
NDKilla en administrator, wiki creator PuppyKun
Void en, es-2 administrator, system administrator Voidwalker

Aikajana entisistä ja nykyisistä ylivalvojista

User:DmehusUser:開拓者User:VoidUser:SouthparkfanUser:NDKillaUser:John