Häivyttäminen

From Meta
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Oversight and the translation is 100% complete.
Other languages:
Deutsch • ‎English • ‎Nederlands • ‎català • ‎español • ‎français • ‎română • ‎suomi • ‎svenska • ‎עברית • ‎हिन्दी • ‎বাংলা • ‎中文(中国大陆)‎ • ‎中文(台灣)‎ • ‎日本語
Shortcut:
Häivytyspyyntöjä varten lähetä sähköpostia osoitteeseen stewards[at]miraheze[dot]org. ÄLÄ lähetä häivytyspyyntöjä wikiin!

Häivytys tarkoittaa oikeutta poistaa sivuja, versioita, lokimerkintöjä ja tiedostoja käyttäjien ja ylläpitäjien näkyviltä.

Pyytäminen

Kuten edellä todettiin, älä lähetä pyyntöjä wikiin vaan lähetä sähköpostia osoitteeseen stewards(at)miraheze.org tai ota muuten yksityisesti yhteyttä ylivalvojaan.

Käyttö

Häivyttämistä käytetäään ensisijaisesti ei-julikisten henkilötietojen, kuten salanimen tai puhelinnumeroiden, kotiosoitteiden, työpaikkojen tai henkilöllisyyksien poistamiseen. Tähän sisältyy vahingossa kirjautuneiden muokkaajien IP-tietojen piilottaminen. Häivytys on ensisijainen työkalu näiden tietojen poistamiseen.

  • Tähän voi sisältyä muita potentiaalisesti tunnistettavia tai arkaluonteisia tietoja häivyttäjän harkinnan mukaan.

Sitä voidaan käyttää myös seuraavissa olosuhteissa häivyttäjän harkinnan mukaan:

  1. Mahdollisesti herjaavien tietojen poistaminen joko: a) Mirahezen henkilökunnan pyynnöstä; tai b) kun tapaus on selvä, eikä ole toimituksellista syytä säilyttää versiota.
  2. Tekijänoikeusrikkomusten poistaminen Mirahezen henkilökunnan pyynnöstä.
  3. Räikeästi hyökkäävien tunnusten piilottaminen automaattisissa luetteloissa ja lokeissa, jos tämä ei häiritse muokkaushistoriaa. Räikeä hyökkäys on ilmeisesti tarkoitettu halventamaan, uhkaamaan, herjaamaan, loukkaamaan tai häiritsemään jotakuta.
    • Tämä tulisi tehdä vain tileille, jotka ovat myös lukituksen arvoisia.
  4. Vandalismin poistaminen. Häivyttämistä voidaan josks käyttää vandalismin poistamiseen, jonka poistaminen tavanomaisilla hallinnollisilla toimenpiteillä ei riitä. Vandalismin tapauksista on keskusteltava sisäisesti ennen häivyttämistä, elleivät ne ole erityisen räikeitä tai herkkiä.
  5. Häivyttäistä voidaan käyttää muistakin syistä: Emme todennäköisesti tee muita poikkeuksia, mutta pidätämme oikeuden tehdä niin.