Konfiguracja wiki

From Meta
This page is a translated version of the page ManageWiki and the translation is 44% complete.
Outdated translations are marked like this.

Konfiguracja wiki to rozszerzenie MediaWiki stworzone dla Miraheze, które pozwala administratorom wiki, biurokratom lub lokalnemu założycielowi łatwo modyfikować ustawienia wiki. Mogą dzięki temu robić podstawowe rzeczy, takie jak zmiana logo, włączać rozszerzenia takie jak edytor wizualny czy dyskusje strukturyzowane, tworzyć grupy użytkowników i dostosowywać każdą czynność, którą dana grupa użytkowników może (lub nie) wykonywać.

Uzyskiwanie dostępu

Wszystkie linki do sekcji ManageWiki, na pasku bocznym w sekcji Administracja.

Założyciele powinni widzieć ustawienia od samego początku, a wszyscy biurokraci mają możliwość dostępu do strony konfiguracji wiki. Jednakże, każdy użytkownik z uprawnieniem managewiki może również uzyskać dostęp do ustawień konfiguracji wiki. Ten system jest podzielony na pięć głównych działów:

  • Podstawowe ustawienia (Special:ManageWiki/core) - Podstawowe ustawienia dla twojej wiki. Możesz w niej skonfigurować nazwę, język i kategorię twojej wiki.
  • Rozszerzenia (i skórki) (Special:ManageWiki/extensions) - Pozwala dodawać i usuwać rozszerzenia oraz skórki na twojej wiki.
  • Przestrzenie nazw (Special:ManageWiki/namespaces) - Pozwala zarządzać, tworzyć i usuwać przestrzenie nazw na twojej wiki.
  • Zarządzaj uprawnieniami (Special:ManageWiki/permissions) - Pozwala przydzielać, zarządzać, tworzyć i usuwać uprawnienia, które mogą być przyznawane użytkownikom na twojej wiki.
  • Ustawienia dodatkowe (Special:ManageWiki/settings) - Pozwala zmieniać wszystkie inne aspekty wiki, takie jak logo, licencje, ustawienia domyślne i rozszerzenia.

Istnieje także szósta opcja w zakładce Administracja o nazwie "Manage/Download this wiki's dump". Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie pomocy o tworzeniu Backupów.

Przez listę stron specjalnych, pod Zarządzanie Wiki.

Aby uzyskać dostęp do ManageWiki, po prostu kliknij na linki na pasku bocznym lub odwiedź Special:SpecialPages i przewiń do sekcji Zarządzanie Wiki. Możesz również uzyskać do nich dostęp ręcznie, odwiedzając odpowiednią stronę specjalną: 1$, 2$, 3$, 5$ lub 4$. Możesz wpisać te strony w pasku wyszukiwania, aby do nich przejść. Aby uzyskać więcej informacji na temat tych stron i ich działania, kliknij na powyższe linki. Jeśli mimo nie możesz odnaleźć tego co cię interesuje, możesz spróbować poprosić o pomoc na tablicy informacyjnej społeczności, a wolontariusz z chęcią ci pomoże.

Poprzez Specjalna:Preferencje w sekcji Wygląd.

Niektóre skórki mogą ukrywać zakładkę Administracja na pasku bocznym. Jeśli tak się stanie, możesz zmusić je do wyświetlania poprzez przejście do Specjalna:Preferencje -> Wygląd -> Wymuś wyświetlanie linków ManageWiki na pasku bocznym. Jeśli to nie zadziała, zawsze możesz przejść do nich ręcznie, jak opisano to w poprzedniej sekcji.

ManageWiki sections

=== Podstawowe ustawienia ===  

Poniższe ustawienia są dostępne pod Specjalna:ManageWiki/core na twojej wiki:

  • Nazwa bazy danych - Jest to pierwsza opcja w ManageWiki. Jest to nazwa bazy danych twojej wiki. Jest to ta sama nazwa, co subdomena (*.miraheze.org) wiki, gdy została po raz pierwszy stworzona, z wyjątkiem tego, że ma przedrostek wiki.
  • Sitename - Druga opcja to nazwa wiki. Jest to zazwyczaj krótkie słowo lub fraza, która podsumowuje cel lub temat twojej wiki. Jest to także nazwa przestrzeni nazw na twojej wiki, uogólniona jako Project:. Na przykład, na tej wiki (Meta), przestrzeń nazw projektu może być wywołana przez link do Meta:About lub Project:About.
  • Język - Trzecia opcja to język i powinien to być język, w jakim wiki ma być czytana. Zmieni to język interfejsu na wybrany dla wszystkich użytkowników, jednak może to być również zmienione poprzez preferencje użytkownika. Jeśli twoja wiki nie wyświetla się w wybranym języku, sprawdź najpierw, czy nie masz wybranego innego języka w swoich preferencjach użytkownika, a następnie w razie konieczności zgłoś błąd na Phabricatorze.
  • Prywatne - pole wyboru Prywatne modyfikuje widoczność twojej wiki. Każda wiki z włączoną tą funkcją może być czytana tylko przez użytkowników z grupami administratora lub osoby z uprawnieniami członka
  • Closed/Inactive - Pola wyboru Closed i Inactive są włączane automatycznie, gdy wiki zaczyna spełniać wymagania do zamknięcia związane z Dormancy Policy. Możesz je także przełączyć ręcznie. Jeśli któreś z tych pól jest zaznaczone na twojej wiki, a chcesz kontynuować projekt, możesz je wyłączyć i kontynuować współtworzenie. Proszę zauważyć, że nie jest możliwe uczestniczenie w projekcie na zamkniętej wiki.
  • Zwolnieni z nieaktywności - Pole wyboru Zwolnieni z nieaktywności jest aktywne dla wiki, które spełniają wymagania zwolnienia z polityki zamykania wiki. To pole wyboru nie może być przełączane ręcznie. Jeśli chcesz poprosić o zwolnienie z Dormancy Policy, zobacz wyżej wymienioną stronę.
  • Nazwa serwera - pole Nazwa serwera jest używane w wiki z domeną niestandardowa do wskazania nazwy domeny, której wiki powinna używać. To pole nie może być zmienione ręcznie. Jeśli chcesz mieć własną domenę, zobacz wspomniany artykuł.
  • Kategoria - Ta opcja pozwala na umieszczenie twojej wiki w wybranej przez ciebie kategorii, która pozwoli użytkownikom łatwiej znaleźć twoją wiki poprzez stronę specjalną odkrywania nowych wiki. Jeśli twoja wiki nie pasuje do żadnej z podanych kategorii, nie krępuj się poprosić o stworzenie nowej na Phabricatorze.
  • Database Cluster - pole Database Cluster jest czysto techniczne i nie ma wartości dla przeciętnego użytkownika. To pole pokazuje, na którym serwerze bazy danych znajduje się twoja wiki.
== Rozszerzenia i Skórki ==  
ManageWikiSkins.png

Special:ManageWiki/extensions pozwala włączyć lub wyłączyć każde rozszerzenie oferowane obecnie przez Miraheze. Aby włączyć lub wyłączyć rozszerzenie lub skórkę, po prostu zaznacz lub odznacz pole obok jego nazwy i pamiętaj, aby koniecznie zapisać zmiany.

Each extension name currently links to the extension documentation page on MediaWiki.org and also has a short description under them. The documentation can help you learn more about the extension and help you tweak it to your liking. If any link does not work, please let us know by filing a Phabricator task, asking on the Community noticeboard or telling us directly on Discord or IRC so that we can fix it.

Some extensions may appear greyed out and may say Requires: Permissions - managewiki-restricted. These extensions may require additional work in order to enable them and will require system administrator intervention to enable. To request it enabled, please ask on the Stewards' noticeboard.

Other extensions may read Requires: Extensions - [extension name] and may be greyed out too. This means that you need to enable the extension that is required before you can enable that extension. You must first enable the extension (and save the settings) before the box appears normal. You might need to refresh the page once before the box appears.

Niektóre rozszerzenia są po prostu niekompatybilne ze sobą i jeśli zostaną włączone razem, uszkodzą funkcjonalność twojej wiki. W takich przypadkach ManageWiki wyświetli Conflicts with [extension name]. Nie martw się jednak, program odrzuci twoje zmiany, jeśli spróbujesz włączyć dwa sprzeczne rozszerzenia.

Skórki obecnie dostępne na Miraheze

Aktualną listę skórek dostarczanych obecnie przez Miraheze można znaleźć tutaj.

= Nie widzisz rozszerzenia/skórki na liście?

Jeśli chciałbyś włączyć na swojej wiki inne rozszerzenia lub skórki, których nie widzisz na liście, proszę zgłosić to na stronie wniosków o nowe rozszerzenia.

== Przestrzenie nazw ==  
Special:ManageWiki/namespaces pozwala na zarządzanie, tworzenie i usuwanie przestrzeni nazw. Przestrzenie nazw są sposobem na grupowanie stron razem (np. strony zaczynające się od MyWiki: są częścią przestrzeni nazw MyWiki). Zobacz stronę MediaWiki przestrzeń nazw aby uzyskać więcej informacji.

Na Miraheze możesz zarządzać przestrzeniami nazw swojej wiki z poziomu strony Special:ManageWiki/namespaces.

Edytowanie istniejących przestrzeni nazw

Jeśli chcesz edytować istniejącą przestrzeń nazw, przejdź do Special:ManageWiki/namespaces i wybierz przestrzeń nazw z rozwijanej listy na tej stronie.

Tworzenie nowej przestrzeni nazw

Jeśli chcesz utworzyć nową przestrzeń nazw, możesz to również zrobić używając Special:ManageWiki/namespaces. Wpisz nazwę przestrzeni nazw, którą chcesz utworzyć w polu tekstowym pod sekcją "Utwórz nową przestrzeń nazw" i kliknij "Utwórz przestrzeń nazw".

== Zarządzanie grupami użytkowników i uprawnienia ==  

ManageWiki/permissions zawiera listę wszystkich istniejących grup na twojej wiki i wszystkie uprawnienia, które mogą być przyznane lub odebrane wszystkim członkom danej grupy. Na przykład, możesz zezwolić niektórym użytkownikom na importowanie stron do wiki lub uniemożliwić innym wgrywanie obrazków, itp. Możesz także stworzyć nową grupę użytkowników lub przywrócić domyślne ustawienia.

Domyślne grupy i uprawnienia

{

=== Ustawienia dodatkowe ===  

Special:ManageWiki/settings oferuje dodatkowe ustawienia, które możesz dostosować. Od logo do akcji filtra nadużyć, możesz wiele zmienić w ManageWiki. Aby uzyskać informacje na temat każdego ustawienia w ManageWiki, poszukaj krótkiego opisu pod nazwą ustawienia lub kliknij link, aby przeczytać więcej o tym ustawieniu na stronie dokumentacji oprogramowania.

Pictogram voting info.svg Note: Special:ManageWiki/settings can be filtered by extension configuration, you can visit Special:ManageWiki/settings/extensionname to filter. Special:ManageWiki/extensions will have a link to the filtered ManageWiki for the individual extensions, if configuration exists for that extension.

Najczęściej zadawane pytania

=== Jak mogę zmienić logo mojej wiki/favikonę? ===  
Aby zmienić logo i favicon twojej wiki, musisz przejść do Special:ManageWiki/settings i poszukać $wgLogo w sekcji Styling. Jeśli chcesz zmienić favicon lub ikonę wyświetlaną dla urządzeń mobilnych Apple, musisz poszukać $wgFavicon lub $wgAppleTouchIcon w zależności od potrzeb w tej samej sekcji. Musisz dodać konkretny adres URL do pola tekstowego poniżej opcji. Ten URL będzie zawsze w postaci https://static.miraheze.org/yourwiki/XX/XX/File_name.X, gdzie X jest znakiem stand-in dla czegoś, co będzie różne w zależności od pliku. Aby uzyskać ten adres URL, wykonaj następujące proste kroki:
  1. Wgraj logo, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Po zakończeniu przesyłania, zostaniesz przekierowany do swojego obrazka.
  2. Kliknij prawym przyciskiem myszy na obraz i wybierz opcję "Kopiuj lokalizację obrazu" lub przeciągnij obraz do nowej karty w przeglądarce.
  3. Skopiuj adres URL bieżącej strony (nie używaj http, chyba że jest to jedyny obsługiwany protokół. Zawsze używaj https, jeśli to możliwe).

Pictogram voting info.svg Note: Rekomendowanym rozmiarem loga dla większości skórek dostępnych na miraheze jest 135px na 135px

Kiedy skończysz, upewnij się, że wyczyściłeś pamięć podręczną w przeglądarce, aby zobaczyć zaktualizowany obraz. Należy pamiętać, że zmiana może nie być natychmiastowa i może potrwać kilka minut. Należy również pamiętać, że urządzenia mobilne Apple nie obsługują wszystkich formatów plików graficznych.

=== Jak mogę zrobić kopię zapasową ustawień ManageWiki? ===  

Ustawienia ManageWiki mogą zostać zarchiwizowane w taki sam sposób jak wiki, poprzez użycie Special:DataDump.

To restore these settings, please file a Phabricator task and request they be restored. Make sure to include the backup file in your request.

A setting I need to change isn't in ManageWiki, what do I do?  

ManageWiki does not automatically display all changeable configuration variables, a system administrator must manually add them. Sometimes, it could be that the setting you're looking for hasn't been added into ManageWiki yet or it could be that it's currently not possible to let users change the setting just yet because of technical limitations. To request a setting be added to ManageWiki or changed, ask us directly on Discord or IRC, file a Phabricator task, or ask on the Community noticeboard.

Other times, some settings aren't changeable due to technical limitations or security concerns. In those cases, a system administrator will let you know.

Nadal potrzebujesz pomocy?

Jeśli nadal jesteś zdezorientowany lub nie jesteś pewien czegoś związanego z ManageWiki, prosimy o kontakt, a my z przyjemnością Ci pomożemy.

Zobacz też