ManageWiki/cs

From Miraheze Meta, Miraheze's central coordination wiki
This page is a translated version of the page ManageWiki and the translation is 11% complete.
Outdated translations are marked like this.

ManageWiki is a special MediaWiki extension developed for Miraheze that allows bureaucrats to quickly and easily modify their wiki's settings. From basic changes like setting the logo and enabling extensions, to more complex things such as creating user groups and customizing every action a given group of users can (not) do, ManageWiki can do lots!

Accessing ManageWiki

All the links to ManageWiki sections, on the sidebar under the Administration section

Zakladatelé by měli mít přístup k ManageWiki hned od začátku a všichni byrokraté by měli mít přístup k Special:ManageWiki. K nastavení má ale také přístup každý uživatel s oprávněním managewiki. ManageWiki je rozdělena do pěti hlavních sekcí:

  1. Core settings (Special:ManageWiki/core) - Basic wiki settings such as the name, language, and category.
  2. Extensions (Special:ManageWiki/extensions) - Enable or disable extensions on your wiki, including skins.
  3. Namespaces (Special:ManageWiki/namespaces) - Manage, create and delete namespaces on your wiki.
  4. Permissions (Special:ManageWiki/permissions) - Manage, create and delete user groups and permissions on your wiki.
  5. Additional settings (Special:ManageWiki/settings) - Change all other aspects of your wiki, such as the logo, licensing, defaults, along with tweaking extensions.

There is also a sixth option under the Administration tab reading "Manage/Download this wiki's dump". For more information on it, see Backups.

Through Special:SpecialPages, under Wiki Management

Pro přístup do ManageWiki jednoduše klikněte na odkazy na postranním panelu pod záložkou Administrace nebo navštivte Speciální stránky a přejděte do sekce Wiki Management. Můžete k nim také přistupovat ručně, a to návštěvou příslušné speciální stránky: Special:ManageWiki/core, Special:ManageWiki/extensions, Special:ManageWiki/permissions, Special:ManageWiki/settings nebo Special:ManageWiki/namespaces. Tyto stránky je možné zadat i do vyhledávacího pole. Další informace o těchto stránkách a jejich činnosti naleznete níže, případně můžete zkusit požádat o pomoc na nástěnce komunity, kde Vám některý z dobrovolníků rád pomůže.

Through Special:Preferences in the Appearance section

 Note: Some skins may hide the Administration tab on the sidebar. If this happens, you can force them to display by going to Special:Preferences -> Appearance -> Force the display of ManageWiki links in the sidebar. If this doesn't work, you can always navigate to them manually, as described in the previous section.

ManageWiki sections

Core settings  
Special:ManageWiki

The following settings are available under Special:ManageWiki/core on your wiki:

  • Database name - The first option in ManageWiki is the database name of your wiki. This is the same as the subdomain (*.miraheze.org) of the wiki when it was first requested, except it has the suffix wiki. You cannot edit this field.
  • Sitename - The second option is the name of your wiki. This is generally a short word or phrase that sums up the purpose or subject of your wiki. It is also the name of an entire namespace in your wiki, generalized as being the Project: namespace. For example, on this wiki (Meta), the project namespace can be reached by linking to either Meta:About or Project:About.
  • Jazyk (Language) - Třetí možnost je pro jazyk a měla by být nastavena na ten jazyk, ve kterém je wiki psaná. Tato možnost mění jazyk rozhraní pro všechny uživatele (vyjma těch, kteří si jazyk změnili prostřednictvím uživatelských preferencí). Pokud se vaše wiki nezobrazuje ve vybraném jazyce, nejprve se prosím ujistěte, že nemáte v preferencích vybrán jiný jazyk, a poté založte hlášení o chybě na Phabricator.
  • Private - The Private checkbox modifies the visibility of your wiki. Any wiki with this feature enabled can only be read by users in the administrator or member groups.
  • Uzavřeno/Neaktivní (Closed/Inactive) - Zaškrtávací políčka Closed a Inactive jsou automaticky zaškrtnuta, když wiki přestane být aktivní, a to v souladu se Zásadami neaktivity. Pole 'Inactive' (neaktivní) pouze zapíná varování na wiki, které uživatele informuje o tom, že pokud nebude zaznamenána žádná aktivita, wiki bude po několika týdnech uzavřena. Pole 'Closed' (uzavřeno) deaktivuje funkcionality Vaší wiki a nastaví ji jako pouze pro čtení spolu se zobrazením banneru oznamujícího, že wiki byla uzavřena z důvodu neaktivity. Tyto možnosti je možné přepnout i ručně. Pokud je na Vaší wiki aktivována některá z těchto možností, ale chcete zabránit uzavření wiki, můžete je opět deaktivovat a pokračovat v přispívání na wiki.
  • Výjimka z neaktivity (Exempt from Inactivity) - Zaškrtávací políčko Exempt from Inactivity je povoleno pro wiki, které splňují požadavky na výjimku ze zásad neaktivity. Toto zaškrtávací políčko nelze přepnout ručně. Pokud chcete požádat o výjimku, podívejte se nejprve na výše uvedenou stránku.
  • Server Name - The Server Name field is used in wikis with a custom domain to indicate the domain name which the wiki should use. This field cannot be changed manually. If you desire to have a custom domain, see the aforementioned article.
  • Category - This option allows you to put your wiki into a category of your choosing that allows users to more easily find your wiki through WikiDiscover. If your wiki doesn't fit into any of the supplied categories, feel free to make a request for a new one on Phorge.
  • Database Cluster - The Database Cluster field is purely technical and has no value for the average user. This box displays which database server your wiki is hosted on.
Extensions  
Special:ManageWiki/extensions

Special:ManageWiki/extensions lets you enable or disable any extension or skin currently offered by Miraheze. To enable or disable an extension or skin, simply check or uncheck the box next to its name and save your changes.

Každý název rozšíření aktuálně odkazuje na stránku s dokumentací na MediaWiki.org a má pod sebou stručný popis rozšíření. Dokumentace Vám může pomoci se o rozšíření dozvědět více a následně jej vyladit podle Vašich představ. Pokud některý odkaz nefunguje, dejte nám prosím vědět vyplněním Phabricator tasku, zprávou na nástěnce komunity nebo nám to řekněte přímo na Discordu nebo IRC, abychom to mohli co nejdříve zpravit.

Některá rozšíření se mohou zobrazovat šedě a ukazovat Requires: Permissions - managewiki-restricted. Aktivace těchto rozšíření může vyžadovat dodatečnou práci a může být nutný zásah správce systému. Chcete-li požádat o aktivaci, přidejte zprávu na nástěnku.

Other extensions may read Requires: Extensions - [extension name] and may be greyed out too. This means that you need to enable the extension that is required before you can enable that extension. You must first enable the extension (and save the settings) before the box appears normal. You might need to refresh the page once before the box appears.

Některá rozšíření jednoduše nejsou vzájemně kompatibilní a mohou narušit funkčnost wiki, pokud budou zapnuta společně. V těchto případech zobrazuje ManageWiki Conflicts with [extension name]. Nemusíte se však bát - pokud se pokusíte povolit dvě konfliktní rozšíření, ManageWiki Vaše změny odmítne.

Extensions and skins currently available on Miraheze

An up-to-date list of extensions and skins currently provided by Miraheze can be found at Extensions and Skins.

Don't see an extension/skin listed?

If you would like to enable an extension or skin on your wiki that you don't see on the list, please request it.

Namespaces  

Special:ManageWiki/namespaces allows you to manage, create and delete namespaces. Namespaces are a way of grouping pages together (e.g. pages starting in MyWiki: are part of the MyWiki namespace). See MediaWiki's namespace page for a better explanation.

On Miraheze, you can manage your wiki's namespaces from Special:ManageWiki/namespaces.

Editing Existing Namespaces

If you would like to edit an existing namespace, please go to Special:ManageWiki/namespaces and select the namespace from the dropdown on that page.

Creating a New Namespace

If you would like to create a new namespace, you can also do so using Special:ManageWiki/namespaces. Please type the name of the namespace you want to create in the textbox under the section "Create new namespace" and click "Create Namespace".

Group management and permissions  
Main page of Special:ManageWiki/permissions

ManageWiki/permissions lists all existing groups on your wiki and all permissions that can be granted or revoked for all members of a certain group. For example, you can allow certain users to import pages to your wiki or prevent others from uploading images, etc. You can also create a new group of users or reset all settings to default.

Default groups & permissions
Name Description Permissions
* Every visitor of your wiki, including those who do not log in Special:ListGroupRights
user All logged-in users
(auto)confirmed All logged-in users who meet certain thresholds.
bot Bots are users on wikis that are run by scripts.
sysop Administrators. Can be assigned to trusted users, giving them permission to perform administrative tasks.
bureaucrat Same permissions as Administrators but have the ability to promote or demote users to Administrators.
autopatrolled Edits from these users are automatically patrolled (approved). In addition, they can patrol edits from other users.
rollbacker Can be assigned to trusted users (like a moderator) to allow them to quickly revert edits.
member (Private wikis only) Can read and edit private wikis.
Additional settings  
Special:ManageWiki/settings

Special:ManageWiki/settings offers additional settings that you can tweak. From setting the logo to Abuse Filter actions, you can modify a lot in ManageWiki. For information on each individual setting in ManageWiki, look under the setting name for the short description, or click the link to read more about the setting on MediaWiki.org.

 Note: Special:ManageWiki/settings can be filtered by extension configuration, you can visit Special:ManageWiki/settings/extensionname to filter. Special:ManageWiki/extensions have a link to the filtered ManageWiki for the individual extensions if configuration exists for that extension.

Frequently asked questions

How do I change my logo/favicon?  
Chcete-li změnit logo a favicon své wiki, musíte přejít na Special:ManageWiki/settings a vyhledat $wgLogo v sekci Styling. Pokud chcete změnit favicon nebo ikonu zobrazovanou na mobilních zařízení Apple, je třeba ve stejné sekci vyhledat $wgFavicon nebo $wgAppleTouchIcon. Do textového pole pod možností je nutné zadat konkrétní adresu URL. Tato adresa bude vždy ve tvaru https://static.miraheze.org/yourwiki/XX/XX/File_name.X, kde X je náhradní znak pro cokoliv, co se v závislosti na souboru typicky liší. Tuto URL adresu získáte pomocí několika jednoduchých kroků:
  1. Nahrajte logo, pokud jste tak ještě neučinili. Po dokončení nahrávání budete přesměrováni na nahraný obrázek.
  2. Klikněte pravým tlačítkem na obrázek a vyberte možnost „Kopírovat adresu obrázku“ nebo přetáhněte obrázek na novou kartu v prohlížeči.
  3. Zkopírujte URL aktuální stránky (nepoužívejte http, pokud to není jediný podporovaný protokol. Všude, kde je to možné, používejte https.)

 Note: The recommended logo size for most skins is 135px by 135px.

Až budete hotovi, nezapomeňte vymazat mezipaměť v prohlížeči, aby se Vám zobrazil aktualizovaný obrázek. Mějte prosím na paměti, že změna se nemusí projevit okamžitě, a její provedení může trvat i několik minut. Mějte také prosím na paměti, že mobilní zařízení Apple nepodporují všechny formáty obrázkových souborů.

How can I backup/restore my ManageWiki settings?  

ManageWiki settings can be backed up in the same way that your wiki is, by using Special:DataDump. DataDump shows a special option that allows you to download your ManageWiki settings.

To restore these settings, please file a Phorge task and request they be restored. Make sure to include the backup file in your request.

A setting I need to change isn't in ManageWiki, what do I do?  

ManageWiki nezobrazuje automaticky všechny měnitelné konfigurační proměnné, správce systému je musí přidat ručně. Občas se může stát, že nastavení, které hledáte, ještě nebylo přidáno do ManageWiki, nebo v současné době není možné umožnit uživatelům nastavení měnit, a to kvůli technickým omezením. Chcete-li požádat o přidání nebo změnu nastavitelného prvku do ManageWiki, napište nám přímo na Discord nebo IRC, založte task ve Phabricatoru, nebo napište na Nástěnku komunity.

Other times, some settings aren't changeable due to technical limitations or security concerns. In those cases, a system administrator will let you know.

Need more help?

If you're still confused or not sure about something regarding ManageWiki, please feel free to contact us and we'll be happy to assist you!

See also

  • You may view the ManageWiki Phorge project here.
  • You may view the ManageWiki source code over on our GitHub.