Globalt IP-blockeringsundantag

From Meta
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Global IP block exemption and the translation is 100% complete.
Other languages:
Deutsch • ‎English • ‎italiano • ‎suomi • ‎svenska • ‎বাংলা • ‎日本語
Shortcut:

Globalt IP-blockeringsundantag är en global användargrupp som kan tilldelas av en steward efter ansökan från registrerade användare för att låta dem redigera genom Tor eller andra virtuella privata nätverk av orsaker som rör integritet eller andra giltiga orsaker, som att kringgå statscensur i personens hemland.

Obs: det är tillåtet som standard att redigera genom Tor på de flesta av Miraheze wikier då användarrättigheten torunblocked ingår i användargruppen ManageWikiDefaultPermissions. Dessutom så kommer större delen av de globala IP-intervallblockeringar vara mjuka blockeringar som inte påverkar registrerade användare på något sätt; en av huvudidén bakom dessa blockeringar är att förhindra masskapande av spambotkonton och vandalism.

Ansöka om global IP-blockeringsundantag

Ett globalt IP-blockeringsundantag kan utfärdas, helst om du kan redigera på Miraheze, på stewardernas anslagstavla, där en steward kommer utvärdera din ansökan och dedöma ditt behov av ett globalt IP-undantag. Eller så kan du ansöka via mejl till stewards(at)miraheze.org, ange ditt användarnamn och/eller påverkade IP-adresser samt orsaken till din ansökan. Om statscensur eller andra globala blockeringar på Miraheze hindrar dig från att redigera på Miraheze bör du överväga det andra alternativet för att ta kontakt.

Lista över användarrättigheter för användargruppen globalt IP-blockeringsundantag

  • Bypass global blocks (globalblock-exempt)
  • Bypass IP blocks, auto-blocks and range blocks (ipblock-exempt)
  • Bypass automatic blocks of Tor exit nodes (torunblocked)

Se även