Politique de Dormance

From Meta
This page is a translated version of the page Dormancy Policy and the translation is 42% complete.

This page documents a Miraheze global policy, this policy follows consensus and/or Staff guidelines. All Miraheze users should follow it, and changes made to it should be discussed on the talk page.

En cas de divergence de sens entre la version originale anglaise et une traduction, la version anglaise fait précédence.
Other languages:
Basa Banyumasan • ‎English • ‎Tiếng Việt • ‎español • ‎français • ‎português do Brasil • ‎বাংলা • ‎中文(简体)‎ • ‎中文(繁體)‎ • ‎日本語 • ‎한국어

Dernière révision: 2019-09-18.

Dormance

Un wiki dormant est un wiki où aucune activité[1] n'aa été montrée pour une période de 60 jours ou plus. Les wikis dormants sont considérés inactifs, et étant donnés qu'ils utilisent toujours des ressources (comme l'espace disque pour la base de données du wiki), nous devons les fermer (ou les supprimer). Après 45 jours, un avis peut être placé sur le wiki pour rappeler aux utilisateurs qu'ils doivent être plus actifs. Après avoir placé cette bannière pendant au moins 15 jours (minimum 60 jours d'inactivité totale), le wiki sera automatiquement fermé/verrouillé (en lecture seule). Les bureaucrates du wiki seront avertis sur leur page de discussion (sur le wiki affecté) et par email (si l'utilisateur a défini une adresse email confirmée dans Special:Preferences), et l'adoption (voir #Adoption) sera autorisée deux semaines après la fermeture. Si aucun utilisateur n'a demandé l'adoption d'un wiki au moins 120 jours après la fermeture d'un wiki (minimum 180 jours/6 mois d'inactivité) et qu'il reste inactif, il sera marqué comme supprimé. Deux semaines plus tard, il sera admissible à la suppression permanente.

Le temps avant de passer à l'étape suivante (utilisation -> inactivité -> dormant -> fermé/verrouillé -> supprimé) devrait augmenter si les avis ne sont pas placés correctement. Les utilisateurs disposeront d'un délai minimum après chaque notification pour résoudre le problème s'ils le souhaitent. Voici un tableau de référence:

Stage Minimum time since last notice Minimum total time Minimum time if 0 contributions
Wiki Created N/A N/A N/A
Inactive Warning 45 45 30
Closure 15 60 N/A
Adoption Notice 14 74
Eligible for deletion 106 180 60
Deleted (when required) 14 194 60

Wikis sans contributions

Les wikis qui ont littéralement 0 contribution (page principale par défaut, pas d'édition, pas de modification des droits des utilisateurs, rien) peuvent être admissible à la SUPPRESSION aussi rapidement que 60 jours après la création du wiki. C'est parce que ces utilisateurs ont probablement oublié leur wiki ou Miraheze tous ensemble, et le wiki ne sert à rien du tout. 30 jours après la création d'un wiki, s'il y a 0 contribution d'un utilisateur, MediaWiki:Sitenotice sur ce wiki sera mis à jour pour fournir des informations sur cette politique. Après 30 jours, si les modifications apportées à MediaWiki:Sitenotice sont les seules contributions (ce qui signifie qu'il n'y a toujours pas de contributions), le wiki peut être éligible à la suppression.

Exemptions

Si vous pensez que vous avez une raison valable pour laquelle le wiki ne devrait pas être fermé ou supprimé, quoi qu'il arrive, veuillez contacter un steward pour que nous puissions noter que votre wiki ne doit pas être fermé/supprimé.

Reasons to prevent closing of a wiki include but are not limited to:

  • Wikis made to be read, where a lot of information is already on wiki and doesn't need to be actively edited.
  • Wikis made for time-based gatherings, i.e. wikis used to plan bi-yearly or yearly events.
  • Other exceptions

Note that to be eligible for this exemption,

  • You must have local rights on the wiki.
  • You must have been involved significantly in the current state of the wiki.
  • You must meet at least one of the reasons above.
  • And you must show some sign of activity globally
    • This can include a message to a global staffer on meta, a note on Stewards' noticeboard, or local contributions to the wiki in question

Wikis requesting an exemption from the policy will be dealt with on a case-by-case basis. Wikis granted an exemption will be listed, on Dormancy Policy/Exceptions. Wikis may also be granted varying degrees of exemption - i.e. different time periods for allowed inactivity, different requirements to meet activity guidelines, or complete exemption from the rule.

Exceptions to the Dormancy Policy

Similar to the exemptions above, there are several wikis that are considered exceptions to this policy. The Dormancy Policy never has and never will apply to Meta Wiki (this central project wiki), loginwiki (which is required for technical reasons), commonswiki (central image repository), cvtwiki, conductwiki, or staff wiki (which are all used for internal coordination).

Adoption

14 days after a wiki has been automatically closed (minimum 74 days inactivity) it will be eligible for adoption by any good-faith user. The user must meet certain activity guidelines (on any wiki), have read-rights on the wiki (if the wiki is private) and provide a reason for requesting the adoption. Also, a user may not just request the adoption of every wiki.

After a week, a steward will look at the adoption request again. If there are multiple users who requested adoption, a steward will decide who may adopt the wiki based on opinions from other users and the involvement of the user on the wiki in question. After an adoption request has been accepted, the user will gain administrator and bureaucrat rights on the wiki, be able to request features and configuration changes for the wiki, and will have the option of removing rights from old users.

Deletion

If no user has requested the adoption of a wiki at least 120 days after the closing of a wiki (minimum 180 days/6 months inactivity) and it still remains inactive, it will be marked as deleted. This will make the wiki inaccessible to everyone (not just readonly). After a wiki is marked as deleted, there will be a period of 14 days where users can request that the wiki be re-enabled. After 14 days, the wiki becomes eligible for deletion, where all data relevant to the wiki will be permanently removed. After a wiki is deleted from our servers, it will not be recoverable. Any efforts to continue that wiki must start over or have a backup (if one exists) imported.

Note that wikis don't have to be deleted as soon as they hit the 6-month mark. All wikis eligible for deletion will be deleted at the discretion of the system administrators.

References

  1. Une règle est que tout ce qui peut être vu sur Spécial:RecentChanges est compté comme une activité.