Epäaktiivisuuskäytäntö

From Meta
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Dormancy Policy and the translation is 91% complete.

This page documents a Miraheze global policy, this policy follows consensus and/or Staff guidelines. All Miraheze users should follow it, and changes made to it should be discussed on the talk page.

Mikäli alkuperäinen englanninkielinen versio ja käännös eroavat merkitykseltään, alkuperäinen englanninkielinen versio on etusijalla.
Other languages:
Basa Banyumasan • ‎English • ‎Tagalog • ‎Tiếng Việt • ‎Türkçe • ‎español • ‎français • ‎português do Brasil • ‎suomi • ‎svenska • ‎العربية • ‎বাংলা • ‎中文(简体)‎ • ‎中文(繁體)‎ • ‎日本語 • ‎한국어
Shortcut:

Käytäntöä muutettu viimeksi: 2021-01-15.

Epäaktiivisuus

Epäaktiivinen wiki on wiki, jossa ei ole ollut toimintaa[1] vähintään 60 päivään. Epäaktiiviset wikit käyttävät edelleen palvelinresursseja (kuten levytilaa wikin tietokannan osalta), joten meidän täytyy sulkea (tai poista) ne. 45 päivän jälkeen wikiin voidaan lisätä sivustohuomautus muistuttamaan käyttäjiä, että heidän tulee olla aktiivisempia. Kun tämä huomautus on ollut esillä ainakin 15 päivää (vähintään 60 päivän epäaktiivisuus yhteensä), wiki suljetaan/lukitaan automaattisesti (asettaen sen vain luku -tilaan). Wikin byrokraateille ilmoitetaan keskustelusivulla (kyseisessä wikissä) ja sähköpostilla (jos käyttäjä on asettanut itselleen vahvistetun sähköpostiosoitteen), ja adoptio (katso #Adoptio) sallitaan kaksi viikkoa sulkemisen jälkeen. Jos yksikään käyttäjä ei ole pyytänyt wikin adoptiota vähintään 120 päivää wikin sulkemisen jälkeen (vähintään 180 päivän/6 kuukauden epäaktiivisuus) ja se on edelleen epäaktiivinen, se merkitään poistetuksi. Kaksi viikkoa tämän jälkeen se on mahdollista poistaa pysyvästi.

Ajan ennen seuraavaa vaihetta (käyttö -> toiminnattomuus -> epäaktiivisuus -> sulkeminen/lukitseminen -> poisto) tulee lisääntyä, jos huomautuksia ei aseteta asianmukaisesti. Käyttäjillä on vähimmäisaika jokaisen huomatuksen jälkeen korjata ongelma halutessaan. Tässä on taulukko havainnollistamaan:

Stage Minimum time since last notice Minimum total time Minimum time if 0 contributions
Wiki Created N/A N/A N/A
Inactive Warning 45 45 30
Closure 15 60 N/A
Adoption Notice 14 74
Eligible for deletion 106 180 60
Deleted (when required) 14 194 60

Muokkaamattomat wikit

Wikit, joissa on kirjaimellisesti 0 muokkausta (oletusetusivu, ei muokkauksia, ei käyttöoikeuksien muutoksia, ei mitään), voivat olla oikeutettuja POISTOON jo 60 päivää wikin luomisen jälkeen. Tämä on siksi, että nämä käyttäjät todennäköisesti unohtivat wikinsä tai Mirahezen kokonaan, ja wikillä ei ole mitään käyttötarkoitusta. 30 päivää wikin luomisen jälkeen, wikin MediaWiki:Sitenotice päivitetään kertomaan tietoa tästä käytännöstä. 30 päivää tämän jälkeen, jos MediaWiki:Sitenotice on ainoa muokattu sivu (eli muokkauksia ei edelleenkään ole), wiki on mahdollista poistaa.

Exemptions from the Dormancy Policy

If you think you have a valid reason why the wiki should not be closed or deleted, whatsoever happens, then please contact a steward so we can make a note your wiki should not be closed/deleted.

Syitä wikin sulkemisen estämiseen ovat muun muassa, mutta eivät pelkästään:

  • Luettavaksi tarkoitetut wikit, jossa suuri osa tiedosta on jo wikissä ja sitä ei tarvitse muokata aktiivisesti.
  • Ajoittaisia kokoontumisia varten tehdyt wikit, esim. vuosittain järjestettävien tapahtumien suunnitteluun käytettävät wikit.
  • Muut poikkeukset

Huomioi, että ollaksesi oikeutettu tähän poikkeukseen,

  • Sinulla pitää olla paikallisia käyttöoikeuksia wikissä.
  • Sinun on pitänyt olla merkittävästi osallisena wikin nykyiseen tilaan.
  • Sinun pitää täyttää vähintään yksi yllä luetelluista syistä.
  • Ja sinun pitää olla jossain määrin aktiivinen globaalisti.
    • Tämä voi sisältää viestin henkilökunnan jäsenelle metassa, huomautuksen sivulla Stewards' noticeboard tai paikallisia muokkauksia kyseisessä wikissä

Wikit, jotka pyytävät poikkeusta käytännöstä, käsitellään tapauskohtaisesti. Wikit, joille on myönnetty poikkeus, kerrotaan sivulla Dormancy Policy/Exceptions. Wikeille voidaan myös myöntää vaihtelevan laajuisia poikkeuksia - esim. poikkeavat aikarajat sallitulle epäaktiivisuudelle, poikkeavat vaatimukset aktiivisuussäännöstä tai täysi poikkeus käytännöstä.

Poikkeukset epäaktiivisuuskäytäntöön

Ylläolevien poikkeusten kaltaisesti useilla wikeillä katsotaan olevan poikkeus tähän käytäntöön. Epäaktiivisuuskäytäntö ei koske Meta-wikiä (tämä wiki), loginwikiä (joka tarvitaan teknisistä syistä), commonswikiä (keskitetty kuvavarasto), cvtwikiä, conductwikiä tai henkilökunnan wikiä (joita kaikkia käytetään sisäiseen koordinaatioon).

Adoptio

14 päivää sen jälkeen, kun wiki on automaattisesti suljettu (vähintään 74 päivän epäaktiivisuus), kuka tahansa hyväntahtoinen käyttäjä voi adoptoida sen. Käyttäjän tulee täytää tietyt aktiivisuusvaatimukset (missä tahansa wikissä), olla oikeutettu lukemaan wikiä (jos wiki on yksityinen) ja kertoa syy adoption pyytämiselle. Lisäksi käyttäjä ei voi vain pyytää jokaisen wikin adoptiota.

Viikon jälkeen ylivalvoja katsoo adoptiopyyntöä uudelleen. Jos useat käyttäjät ovat pyytäneet adoptiota, ylivalvoja päättää, kuka voi adoptoida wikin, perustuen muiden käyttäjien mielipiteisiin ja käyttäjän osallisuuteen kyseisessä wikissä. Kun adoptiopyyntö on hyväksytty, käyttäjä saa ylläpitäjän ja byrokraatin oikeudet wikissä, voi pyytää ominaisuuksia ja asetusten muuttamista wikiin, sekä pystyy poistamaan vanhojen käyttäjien oikeudet.

Poisto

Jos kukaan käyttäjä ei ole pyytänyt wikin adoptiota vähintään 120 päivää wikin sulkemisen jälkeen (vähintään 180 päivän/6 kuukauden epäaktiivisuus) ja se on edelleen epäaktiivinen, se merkitään poistetuksi. Tällöin kukaan ei pääse wikiin (toisin kuin vain luku -tilassa). Kun wiki on merkitty poistetuksi, 14 päivän ajan käyttäjät voivat pyytää sitä palautettavaksi. 14 päivän jälkeen wiki on mahdollista poistaa, jolloin kaikki wikiin liittyvä data poistetaan lopullises. Kun wiki on poistettu palvelimilta, sitä ei voida palauttaa. Kyseistä wikiä voidaan jatkaa vain aloittamalla alusta tai tuomalla varmuuskopio (jos sellainen on).

Huomioi, että wikejä ei tarvitse poistaa heti 6 kuukauden aikarajan jälkeen. Kaikki poistoon oikeutetut wikit poistetaan järjestelmän ylläpitäjien harkinnasta.

Viitteet

  1. Nyrkkisääntönä kaikki tuoreissa muutoksissa näkyvä lasketaan toiminnaksi.