Eigen domeinnaam

From Meta
Jump to: navigation, search
This page is a translated version of the page Custom domains and the translation is 96% complete.

Outdated translations are marked like this.
Other languages:
Deutsch • ‎English • ‎español • ‎français • ‎한국어 • ‎Nederlands • ‎Türkçe • ‎中文(中国大陆)‎ • ‎中文(台灣)‎

Miraheze kan (op aanvraag) een eigen domeinnaam naar keuze (zoals wiki.jouwdomeinnaam.nl) gebruiken voor je wiki. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is een SSL-certificaat (verplicht; zonder SSL-certificaat geen eigen domeinnaam). We accepteren geen certificaten van WoSign. Als je de voorkeur geeft aan een gratis certificaat van Let's Encrypt moet je dit aangeven in je e-mail, aangezien wij het proces helemaal uit handen nemen. Het enige wat je moet doen is je domeinnaam aan onze servers te koppelen.

  • Als je de DNS-nameservers kunt veranderen:
Opmerking: een website die gebruik maakt van deze domeinnaam, zal onbereikbaar worden.
  1. Verander de nameservers naar "ns1.miraheze.org", "ns2.miraheze.org" en "ns3.miraheze.org" (neem contact op met je ISP indien nodig);
  2. Vul je domeinnaam in bij "Eigen domeinnaam" tijdens het aanvragen van je wiki, en zorg ervoor dat "Subdomein" leeg is;
  3. Vul dit formulier op Phabricator in om een CSR (of gelijk een certificaat) aan te vragen
  • Als je de DNS-nameservers niet kunt veranderen:
  1. Maak een CNAME-record aan voor je subdomein (bijv. "wiki."), en laat het naar "mw-lb.miraheze.org" verwijzen;[Cloudflare? 1]
  2. Vul je domeinnaam in bij "Eigen domeinnaam", en zorg ervoor dat "Subdomein" leeg is;

In de tussentijd zal een wiki creator een wiki aanmaken met een .miraheze.org subdomein.

Wanneer je geen gebruik maakt van LetsEncrypt: een systeembeheerder zal een CSR en privésleutel (laatstgenoemde is alleen toegankelijk door ons) genereren, en de CSR zal naar je toe worden gemaild. De CSR zal je nodig hebben om het SSL-certificaat aan te vragen bij de provider. Als dat allemaal gebeurd is, moet je ons het SSL-certificaat toesturen. Daarna zullen we de domeinnaam aan je wiki koppelen, en zullen we je op de hoogte stellen wanneer dit gebeurd is.

Wanneer je wel gebruik maakt van LetsEncrypt: je hoeft niks meer te doen, de systeembeheerders zullen ervoor zorgen dat het certificaat wordt uitgegeven en geïnstalleerd.

Hulp nodig? Reception123, NDKilla of Southparkfan helpen je graag.

Gratis domeinnamen

Je kunt een gratis subdomein registreren in plaats van een *.miraheze.org domeinnaam.

Beschikbare websites

SSL Certificate Authority

Miraheze accepteert de meeste SSL-certificaten van autoriteiten die wordt geaccepteerd door browsers zoals Mozilla Firefox. Zoals hierboven aangegeven accepteren we geen certificaten van WoSign.

Huidige autoriteiten in gebruik voor eigen domeinnamen

Hieronder staat een lijst van certificaatautoriteiten die op dit moment wordt gebruikt voor eigen domeinnamen. Dat betekent echter niet dat andere autoriteiten niet worden geaccepteerd.

  • LetsEncrypt - wordt beheerd door Miraheze, alle stappen (behalve het instellen van de nameservers) worden uitgevoerd door Miraheze's systeembeheerders
  • CloudFlare
  • Comodo
  • Gandi
  • GeoTrust
  • GlobalSign
  • Godaddy
  • RapidSSL

Opmerkingen

  1. Als je gebruik maakt van ClousFlare moet je de 'HTTP proxy' functie uitschakelen (de wolk in het DNS-menu moet grijsgekleurd zijn!) omdat deze problemen veroorzaakt met onze servers.