Közreműködés

From Meta
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Contributing and the translation is 7% complete.
Outdated translations are marked like this.
Other languages:
English • ‎Nederlands • ‎español • ‎français • ‎hrvatski • ‎italiano • ‎magyar • ‎português • ‎português do Brasil • ‎sicilianu • ‎suomi • ‎svenska • ‎русский • ‎עברית • ‎العربية • ‎हिन्दी • ‎বাংলা • ‎中文(中国大陆)‎ • ‎中文(台灣)‎ • ‎日本語 • ‎한국어

Mint tudjátok, a Miraheze egy közösségi vezetésű wikifarm, melyet önkéntesek működtetnek. És ebben te is segíthetsz! Ha szeretnél segíteni a különböző (technikai/nem technikai) szerepek felvállalásában, kérjük, olvasd el a Miraheze lehetőségek oldalunkat a segítségnyújtás módjaival kapcsolatban.

Pictogram voting info.svg Note: If you want to help us with taking on different roles (technical/non-technical), you can also check out our Miraheze Vacancies‎ page for ways to help.

Szolgáltatásaink használata

Az egyik legegyszerűbb mód, ha kérsz egy wikit, és aktívan használod. Tehát légy aktív, és fejleszd a saját alközösségedet. Hozd el saját közösségedet a Miraheze wikibe. Szóval, lesd meg a WikiDiscover valamint a Wikitérkép oldalakat, hogy rátalálj azokra a wikikre, melyek nem állnak messze az érdeklődési körödtől.

Don't want to create a wiki? Look for a wiki that already exists and which covers your topic! Miraheze hosts a variety of wikis, from computers to TV shows, you're sure to find a wiki that suits your needs! Check out WikiDiscover and the Gazetteer of wikis to find wikis you might be interested in.

...helping out on Meta

Another easy way of helping out is by helping out on this wiki, Miraheze Meta. On Miraheze Meta, issues pertaining to the global community are discussed. You can help out by answering any question which you may know the answer to. Most questions on Miraheze Meta are asked on the noticeboards. There are currently 3 noticeboards where users can solicit help, each one focuses on a different topic and are labeled accordingly:

  • Community noticeboard - Any question regarding wikis or Miraheze is asked on here, like help with ManageWiki, help with styling a wiki, help with a template, etc. This noticeboard also serves to help start community discussion about topics. If you know the answer to anything, don't be afraid to reply.
  • Meta Administrators' noticeboard - Any issue regarding this wiki (Meta) is discussed on here, such as soliciting help in banning an vandalism-only account, marking pages as translatable, asking for local rights, among other local things. This noticeboard is not for global actions.
  • Stewards' noticeboard - Any question or issue that might need Steward intervention (like banning vandalism-only accounts, reporting an abusive user, starting a sockpuppet investigation, or a global rename) is asked on here. Sometimes, what users ask isn't necessarily something that needs a Stewards reply, it can be as simple as asking for help to change a logo. Even though it is the Stewards' noticeboard, that doesn't mean you can't help anyone on there yourself; don't be afraid to reply and give them pointers! By doing so, you help our overworked Stewards focus better their attention to more serious issues instead of having to go through every single thread and reply to every single little request.

If you ever see a question that was asked on the wrong noticeboard (like a global lock asked in the Meta Administrators' noticeboard instead of the Stewards' noticeboard), be bold and move it to the appropriate noticeboard. Even if your edit is reverted, at least you gain experience and learn how to sort issues!

Fordítások

Lefordíthatod az oldalakat a Metában az oldal tetején lévő "Fordítás" gombra kattintva, vagy a fordító kiterjesztések segítségével.

You can also translate Miraheze extensions. For more info on this, see Translating Miraheze extensions.

...helping on Discord and IRC

Not all questions are asked on Meta, many prefer to ask on Discord and IRC. Don't be afraid to stop on by and answer any question someone might have. Most IRC channels relay to Discord meaning that you can talk with people on IRC in real time. For more info on connecting to Discord and IRC, check out their respective pages.

...helping fight global vandalism

While fighting global vandalism may seem hard, especially because Miraheze hosts 5142 wikis, it actually isn't! Miraheze employs AbuseFilter which stops most vandalism dead in its tracks. This, along with other suspicious activity, is reported on the #miraheze-cvt-feed connect IRC channel. You can monitor this feed for any possible vandalism or spam and report it on #miraheze-cvt connect. Note that both channels are relayed on Discord. A Steward will review it and globally lock the user if needed. If an edit isn't stopped by AbuseFilter, you can also manually go into the wiki and revert it yourself. If you do, just make sure to include in the summary that you were reverting vandalism or else you may be erroneously labeled a vandal yourself!

Even if a vandalism-only account is stopped by AbuseFilter, you should still report it to the Stewards to prevent the account from trying to bypass the filter, succeeding and flooding a wiki. To report them, you can make a new section on the Stewards' noticeboard or you can report them on #miraheze-cvt connect.

Pictogram voting info.svg Note: Not all wikis are enrolled in the global antivandalism program, some have purposefully opted-out. These are usually larger wikis that employ lots of administrators who keep an eye out for vandalism at all times. Private wikis are also not reported on the CVT feed. For more info on this, see Counter Vandalism Team.

Wiki készítők

A wiki készítők kicsit okosabbak, jobban ismerik azt a két felületet, amely lehetővé teszi számukra a wikik létrehozását: Special:RequestWikiQueue és Special:CreateWiki.

Minél több wiki-készítőnk van, annál gyorsabban tudjuk feldolgozni az új wiki-kéréseket, ami jobb élményt nyújt szolgáltatásaink végfelhasználója számára.

Ahhoz, hogy wiki-készítő lehess te is, bíznod kell a közösségben, kérd el a wiki-készítők jogait itt és az Intézők lehetővé teszik a megbeszélést, mielőtt döntés születik a kérelem jóváhagyásáról, vagy elutasításáról.

Ha többet szeretnél tudni a wiki-készítésről, kérjük, hogy olvass bele a Meta:Wiki készítők és Meta:Wiki készítők útmutató oldalakba, majd bátran jelentkezz wiki-készítőnek.

...helping out on Phabricator

Phabricator is Miraheze's ticketing system. While the many tasks on there require a system administrator, some don't. A user might need help enabling an extension or might have not be able to find a setting in ManageWiki. In these cases, if you know the answer, you're more than welcome to reply to the task. In some cases, if you are certain that the issue has been resolved, you can close the task. If you're new on Phabricator, it's recommended that you wait and learn what types of tasks are closed when, to prevent you from accidentally closing a task that hasn't actually been resolved.

Even if a task involves something technical like importing a wiki dump, you can still help on the task by sorting the tags correctly for the task. For more information on tags, see Phabricator.

...helping out technically

While the previous ways to contribute were some that don't require technical expertise, the following do. If you know how to help out technically, you're more than welcome to!

...on GitHub

Miraheze hosts all of its configurations in a GitHub config repo (see this page for additional info). Whenever a change needs to be done, these configuration files are updated. When these configurations are updated in any of the repositories hosted on GitHub, the changes are automatically deployed to the servers hosting Miraheze. Historically, feature changes were done by sending a request on the Request features page or by adding a GitHub merge request. This is no longer the case, you can do most configuration changes on ManageWiki. That doesn't mean you can't help out on GitHub though, it's not rocket science!

Bárki, aki rendelkezik GitHub-fiókkal (ingyenesen elérhető), javaslatot tehet fájlmódosításokra.

Könnyű indítás

Az indulás egyik legegyszerűbb módja, ha megnézed a funkciókéréseket majd szerkeszted a the LocalSettings.php fájlt a Miraheze/mw-config repóban. Ennek a fájlnak a legtöbbjének (kivéve egy kicsit a végén) a könnyebben érthető dolgoknak kell lennie. Beágyazott tömbök használatával alapértelmezés szerint az összes wikire, vagy néhány wikire kódolt állapotban alkalmazzák a beállításokat.

Az alapvető elrendezés a következő:

  • Határozzad meg a névtér változókat (közel a start után tartalmazza)
  • wgConf (legnagyobb tömb)
    • Beállítási név ( 'wgVariable' vagy 'wmgVariable' formájában)
      • A wiki érintett ('dbname' vagy 'default' formában, ahol a dbname a webhely aldomainje, a végéhez hozzáadva a "wiki" szót)
        • Beállítási érték (a beállítandó értékek. A beállítástól függően lehet szám, igaz/hamis vagy tömb.)

Néhány könnyebb dolog lehetővé teszi a már telepített kiterjesztések használatát (Lásd a wgConf kiterjesztéseknek nevezett szakaszát, mely a fenti formátumot követi, ahol a "Beállítás neve" valami hasonló lesz 'wmgUseExtension' ahol az Extension az engedélyezni kívánt bővítmény neve.

Vedd figyelembe, hogy egyes bővítmények, például a Flow és a VisualEditor további konfigurációt igényelnek.

Új kiterjesztés vagy felület telepítése

Bárki javasolhatja a Miraheze/mediawiki repo módosítását. Új, még nem telepített kiterjesztés vagy felület telepítéséhez (ne engedélyezzed a wikiben), kérjük, olvasd el ezt az oldalt.

A szerverek módosítása

A Miraheze pusztán Debian 15 VPS-en fut, melyet a RamNode és 1 VPS-t üzemeltet, melyet a Backupsy tárol (biztonsági mentések tárolása) - főleg az OpenVZ, nagyon ritka esetekben a KVM hajtja. A szerver konfigurációt a Puppet kezeli, és különféle technológiákkal dolgozunk. A MediaWikit az Apache, a GDNSD, a MariaDB, a nginx és a Varnish segítségével használjuk a webes feltöltésekre. Ha ismered a fent említett szoftverek egyikét, szívesen hallanánk tapasztalataidról! Az extra segítséget mindig szívesen látjuk, és még a legkisebb fejlesztések (javított hibák/teljesítmény stb.) is nagy előrelépést jelenthetnek számunkra. Kérjük, vedd fel a kapcsolatot a Rendszergazdák egyikével, ha szeretnél segíteni ezen a területen, vagy egyszerűen csak csinálj egy Phabricator feladatot ehhez.