Retningslinjer for innhold

From Meta
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Content Policy and the translation is 77% complete.
Outdated translations are marked like this.

Denne siden er en av Mirahezes globale retningslinjer, disse retningslinjene følger av konsesus eller medarbeidernes anbefalinger. Alle brukere av Miraheze bør følge disse, og endringer bør diskuteres på diskusjonssiden.

In the event of any differences in meaning between the original English version and a translation, the original English version takes precedence.
Other languages:
English • ‎Nederlands • ‎español • ‎français • ‎italiano • ‎norsk bokmål • ‎português do Brasil • ‎বাংলা • ‎中文 • ‎日本語 • ‎한국어
Shortcut:

Disse retningslinjene definerer type innhold Miraheze ikke er villig til å være vert for. Det forventes at wiki-skapere og wiki-administratore kjenner til og håndhever disse. Disse retningslinjene er ment for wiki-ledelse - vanlige wiki-bidragsytere bør følge retningslinjene for den enkelte wiki de bidrar til.

Hovedhensikten med wikien din kan ikke være av kommersiell karakter

Miraheze er ikke en gratis vertstjeneste for spam og søkemotoroptimalisering (SEO), heller. Du kan forøvrig ha begrensede fundraiser-salg eller tilby en informasjonsside med støtte for en kommersiell aktivitet (for eksempel en wiki som beskriver karakterer fra et komersielt skjønnliterært arbeid).

Bruk av tredjeparts reklametilbydere for å vise reklame er forbudt på Miraheze.

Miraheze er ikke villig til å være vert for innhold som er forbudt i Nederland eller California.

Dette inkluderer salg av smuglervarer (elfenben, spaltbart materiale, narkotika), oppfordring til voldsbruk eller mindreårig nakenhet. Selv om vi forventer at wiki-administratore er behjelpelige med å håndheve disse retningslinjene, forbeholder Miraheze seg retten til å slette ulovlig innhold uten forhåndsvarsel.

I tråd med DMCA (Digital Millennium Copyright Act) må Miraheze fjerne materiale som rapporteres å krenke opphavsretten, men wiki-bidragsytere og -administratore kan fremme en innsigelse dersom materialet ikke er krenkende. For å rapportere materiale som krenker opphavsretten, send en epost til tech at miraheze.org.

Miraheze does not host wikis with the sole purpose to spread unsubstantiated insult, hate or rumours against a person or group of people

Content on wikis must be fairly balanced, meaningful or substantiated by independent referencing. Wikis which have a clearly identifiable comedic or satire value are exempt from needing to substantiate claims as these provide a meaningful value in terms of relevant content.

En wiki må ikke skape problemer for andre wikier

Innhold som trolig tiltrekker seg uønsket oppmerksomhet til wiki-hotellet, som eksempelvis hatefulle ytringer, denial of service-angrep, overdrevent voldelig innhold eller steder hvor det diskuteres ulovlige handlinger, kan skape problemer for andre wikier; eksempelvis ved søkemotoroptimalisering, blokkering av domene, nedetid eller overdrevent bruk av Mirahezes stabsressurser til å håndheve retningslinjer og/eller sørge for systemstabilitet.

Hvis vi tror at ditt ønske om å opprette en wiki vil skape problemer for andre wikier, kan vi avvise ønsket. I tillegg kan vi stenge wikien din på et senere tidspunkt, dersom problemene oppstår. Sistnevte skjer dog sjelden.

Et eksempel på å skape problemer for andre wikier er at man, uten forsøk på å å løse en konflikt, velger å skille ut en kopi av en eksisterende wiki. Hvis konfliktløsing er forsøkt forgjeves, kontakt en steward som vil bistå gruppen med å finne løsninger, hvor utskillelse kan være en mulig løsning.

Miraheze kan slette ubrukte og tomme wikier

Du kan be om å bli unntatt fra dette, om nødvendig. Se Dormancy Policy.

Miraheze har tillatelse til å redistribuere innholdet ditt

Når du velger Miraheze som vert for din wiki, gir du en begrenset, global lisens til å redistibuere innhold fra din wiki til de personer du gir tilgang til sien, samt Mirahezes personale. Dette for at Miraheze skal kunne tilby sine tjenester. Creative Commons lisenser, som er vanlige på våre wikier, gir flere rettigheter. For flere detaljer om lisenser på innhold se Endre lisensen på din wiki.

Offentlige wikies bør utarbeide egne retningslinjer for innhold

Retningslinjene på denne siden definerer et minimum av hva Miraheze vil akseptere å være vert for. De fleste wikier ønsker å holde innholdet sitt innenfor visse rammer, og vil trolig ønske å unngå irrelevante diskusjoner i ulik grad. Ergo vil de fleste wikier ønske å utarbeide sine egne retningslinjer som vil være strengere enn disse.

Hvis Miraheze av en eller annen grunn stenger offentlig tilgang til wikien din, vil vi bevare innholder dersom dette er juridisk og teknisk mulig.

Disse retningslinjene ble effektuert 1. januar 2017, og ble sist oppdatert 12. desember 2018.