Sisältökäytäntö

From Meta
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Content Policy and the translation is 95% complete.

Mikäli alkuperäinen englanninkielinen versio ja käännös eroavat merkitykseltään, alkuperäinen englanninkielinen versio on etusijalla.
Other languages:
English • ‎Nederlands • ‎español • ‎français • ‎italiano • ‎norsk bokmål • ‎português do Brasil • ‎suomi • ‎বাংলা • ‎中文 • ‎日本語 • ‎한국어
Shortcut:

Tämä käytäntö kuvaa sellaista sisältöä, jota Miraheze ei halua isännöidä. Wikien luojien ja wikien ylläpitäjien odotetaan tuntevan tämä käytäntö, ja varmistaa, etteivät heidän wikinsä ylitä näiden sääntöjen rajoja. Tämä käytäntö on suunnattu wikin omistajille. Tavallisten wikin muokkaajien tulisi noudattaa kaikkien muokkaamiensa wikien sisältökäytäntöjä.

Wikisi ensisijainen tarkoitus ei saa olla kaupallinen toiminta.

Miraheze ei myöskään ole ilmainen isännöintipalvelu roskapostille/spammaamiselle tai hakukoneoptimoinnille ("SEO"). Sinulla voi kuitenkin olla rajoitettu varainkeruun kaltainen myynti tai tietopohjainen sivusto, joka tukee kaupallista toimintaa (esimerkiksi wiki, joka kuvaa kaupallisen fiktioteoksen hahmoja).

Kolmannen osapuolen mainosverkoston käyttö mainosten näyttämiseen on kiellettyä Mirahezessä.

Miraheze ei isännöi mitään laitonta sisältöä Yhdistyneessä kuningaskunnassa

Tähän sisältyy erilaisten salakuljetusten (norsunluiden, halkeamiskelpoisten materiaalien, kattojen, yms) myynti, yllyttäminen väkivaltaan tai alaikäisen alastomuus. Odotamme wikin ylläpitäjien auttavan tässä, mutta Miraheze pidättää oikeutensa poistaa laitonta sisältöä ilman erillistä ilmoitusta/varoitusta.

DMCA:n mukaan Mirahezen on poistettava tekijänoikeuksia rikkovaksi ilmoitettu materiaali, mutta muokkaaja tai ylläpitäjät voivat jättää vastailmoituksen, jos sisältö ei ole tekijänoikeuksien rikkomista. Voit lähettää DMCA-poistopyynnön lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tech(at)miraheze.org.

Miraheze ei isännöi wikejä, joiden tarkoitus on levittää perusteetonta loukkaamista, vihaa tai huhuja henkilöä tai ihmisryhmää vastaan

Wikien sisällön on oltava melko tasapainoista, mielekästä sekä perusteltua riippumattomalla viitteellä. Wikit, joilla on selvästi tunnistettavissa oleva satiiriarvo, on vapautettu vaatimusten perustelemisesta, koska ne tarjoavat merkityksellisen arvon asiaankuuluvan sisällön kannalta.

Wiki ei saa aiheuttaa ongelmia, jotka vaikeuttavat muita wikejä.

Asiat, joilla on taipumus kiinnittää ei-toivottua huomiota wikitilaan, kuten vihapuheeseen tai liian väkivaltaiseen sisältöön, voivat luoda olosuhteita, jotka vaikeuttavat muita wikejä joko SEO:ssa, verkkotunnuksen mustalle listalle ottamisessa, seisokeissa tai Mirahezen henkilökunnan liiallisessa ajankäytössä.

Jos uskomme, että wikipyyntösi estää tai hankaloittaa muita wikejä, voimme hylätä pyyntösi. Lisäksi voimme keskeyttää wikisi toiminnan, jos nämä ongelmat ilmenevät myöhemmin, vaikka tämä onkin hyvin harvinaista.

An example of hinderance caused to other wikis is a direct fork of another Miraheze wiki where little to no attempts have been made to mediate situations on the existing wiki or existing community. If mediation has been attempted and failed, contact a steward who will be able to support the community through any follow up processes deemed necessary including but not limited to acceptance of a fork wiki as an exemption to this clause.

Miraheze poistaa käyttämättömät ja tyhjät wikit

Tarvittaessa voit pyytää tästä poikkeusta. Katso Lepotilakäytäntö.

Mihaheze saa levittää sisältöäsi uuudelleen

Isännöimällä wikisi Mirahezessä annat rajoitetun, maailmanlaajuisen käyttöoikeuden levittää sisältöä wikistäsi käyttäjille, joille annat pääsyn sivustoosi, ja Mirahezen henkilökunnalle. Näin varmistetaan, että Miraheze voi tarjota tätä palvelua. Creative Commons -lisenssit, joita yleisesti käyteetään wikeissämme, antavat enemmän oikeuksia. Lisätietoja sisältölisensseistä löydät sivulta Wikilisenssisi muuttaminen.

Julkisten wikien tulisi kehittää sisältökäytäntö

Tämä sivu on vähimmäisvaatimus siitä, mitä Miraheze hyväksyy verkostossamme. Suurin osa wikeistä haluaa pitää sisältönsä keskitettynä tiettyyn aiheeseen ja saattaa haluta rajoittaa "aiheen ulkopuolisen" keskustelen vaihtelevasti. Tästä syystä useammat wikit haluavat sisältökäytäntöjä rajoittavampia kuin mitä tässä on mainittu.

Jos Miraheze keskeyttää julkisen pääsyn wikiisi jostain syystä, säilytämme sisältösi aina kun se on laillisesti ja teknisesti mahdollista.

Tämän käytännön voimaantulopäivä: Tämä käytäntö tuli voimaan 1. tammikuuta 2017. Tätä on muokattu 13. joulukuuta 2018 ja 3. heinäkuuta 2020.