Osoitepaljastin

    From Meta
    This page is a translated version of the page CheckUser and the translation is 62% complete.
    Outdated translations are marked like this.
    OOjs UI icon search-ltr-invert.svgCheck user
    Shortcut:
    CU

    Osoitepaljastin on käyttöliittymä, jonka avulla osoitepaljastimen käyttäjät ja ylivalvojat voivat etsiä ja tarkastaa käyttäjien IP-osoitteita (tutkia sukkanukkeväitteitä), etsiä kaikki tietyn IP-osoitteen käyttämät käyttäjänimet ja etsiä kaikki tietyllä IP-osoitteella tehdyt muokkaukset.

    Työkalun käyttö

    Työkalua käytetään vandalismin torjumiseksi, mahdollisten sukkanukkien löytämiseksi ja hankkeen häiriöiden rajoittamiseksi. Sitä saa käyttää vain Miraheze-wikin tai yhteisön vahingon estämiseksi.

    Työkalua ei tule käyttää painostamaan muokkaajia tai uhkailemaan toiselle käyttäjälle sisältökiistassa. Pätevä syy käyttäjätietojen hakemiseen on ilmoitettava aina erikseen. Huomioi, että vaihtoehtoisia tilejä ei ole kielletty, kunhan niitä ei käytetä sääntöjen ja käytäntöjen vastaisesti.

    Ilmoitus tarkistetulle tilille on sallittua muttei pakollista. Vastaavasti tarkastuksesta ilmoittaminen ei ole pakollista, mutta se voidaan tehdä tietosuojakäytännön mukaisesti.

    Jotkut wikit sallivat muokkaajan IP-osoitteiden tarkastamisen hänen omasta pyynnöstään, jos on esimerkiksi tarpeen toimittaa todisteita viattomuudesta sukkanukkeväitöksessä. Huomioi kuitenkin, että osoitepaljastuksen pyytäminen näissä olosuhteissa on joskus osa yrityksistä häiritä Mirahezeä.

    Koska Mirahezen käyttäjät voivat vahingossa luoda tilejä paikallisille wikeille pelkästään käymällä paikallisessa wikissä, osoitepaljastajat eivät saa koskaan rikkoa Privacy Policy tai ylläolevia ohjeita.

    Yhteys osoitepaljastajaan

    Paras tapa ottaa yhteyttä osoitepaljastajaan on jättää ilmoitus sivulle Stewards' noticeboard, koska ylivalvojat voivat käyttää osoitepaljastinta ja useimmat käyttäjät, joilla on korkeammat käyttöoikeudet, tarkistavat ilmoitustaulun.

    Osoitepaljastajan työkalut

    Osoitepaljastin on käyttöliittymä kaikille niille käyttäjille, joilla on Checkusers -oikeus. Sitä käyttämällä käyttäjät voivat:

    • Selvittää, mistä IP-osoitteista käyttäjä on muokannut tai suorittanut kirjautuneen toiminnon tai salasanan palautuksen Miraheze-wikissä;
    • Määrittää tietyn IP-osoitteen tekemät kaikki muokkaukset, toiminnot ja salasanan palautukset Miraheze-wikissä (myös kirjautuneena);
    • Selvittää, onko tarkistettava käyttäjä lähettänyt sähköpostia MediaWiki-käyttöliittymään kautta jollekin muulle käyttäjälle. Tapahtuman aikana kirjataan sähköpostin saaja ja käyttäjätunnus.

    Näitä tietoja säilytetään vain lyhyen ajan (3 kuukautta), joten ennen sitä tehtyjä muokkauksia ei näytetä osoitepaljastimen kautta.

    A log is kept of who has made which queries with the tool. This log is available to those with the View the checkuser log permission:

    Käyttöoikeus

    Käyttöoikeus myönnetään lisäämällä käyttäjä ryhmään Checkusers. Jotta käyttöoikeus voidaan myöntää, nimityskriteerit ylivalvojaksi on täytettävä. Sen sijaan, jos haluat ottaa yhteyttä osoitepaljastajaan, katso ylläoleva kohta.

    Local permission

    Much like Oversight, local CheckUsers may be appointed on wikis by their local community following a local election that fulfills all the requirements for steward. Stewards also require there always be a second locally appointed CheckUser in order to balance each other out. Should there ever only be one CheckUser instead of two, the local community must seek a replacement for the other CheckUser immediately and that candidate must also fulfil all requirements laid out in this section. Should they fail to find a replacement, the remaining CheckUser will lose their flag. All elections for this right will be under high scrutiny and supervision by Stewards to ensure compliance with all global policies.