Backups

From Meta
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Backups and the translation is 45% complete.
Outdated translations are marked like this.
Other languages:
English • ‎Nederlands • ‎español • ‎français • ‎magyar • ‎português do Brasil • ‎suomi • ‎বাংলা • ‎中文(台灣)‎ • ‎日本語 • ‎한국어

Miraheze heeft interne en externe procedures omtrent back-ups. Kritische toepassingen worden automatisch geback-upt naar een externe server (deze server is onder het beheer van Miraheze, maar wordt gehost door een andere provider en ander land ten opzichte van onze normale servers). Deze 'interne' back-ups bestaan uit volledige 'database dumps', welke weer bestaan uit onder andere gebruikersinformatie, artikelen en CheckUser-informatie. Deze back-ups kunnen alleen worden ingezien door de systeembeheerders zodat deze ze kunnen gebruiken om de website zo snel mogelijk online te krijgen in het geval van problemen.

Back-ups van wiki's

Naast deze back-ups, welke privacygevoelige informatie bevatten, kunnen systeembeheerders op aanvraag XML-dumps beschikbaar stellen (via onze sites of e-mail, zowel voor openbare als privéwiki's). Deze back-ups bestaan uit artikelen en logboeken, en kunnen probleemloos worden geïmporteerd op elke wiki die de MediaWiki draait.

Back-upschema

Miraheze gebruikt twee back-upschema's:

  • De volgende gegevens worden elke zondag volledig geback-upt:
    • Onze interne git repository (puppet1)
      • Hierin worden wachtwoorden en private keys opgeslagen
    • Ganglia (misc2)
    • ACME (mw1)
      • Hierin staan onze private keys en certificaten van wiki's die gebruik maken van SSL-certificaten uitgegeven door Let's Encrypt
  • De volgende gegevens worden op de eerste zondag van de maand volledig ge-backupt. Op de derde zondag van de maand worden veranderingen (dus tussen de eerste en derde zondag van de maand) ge-backupt:
    • Databases van alle wiki's (bevat o.a. gebruikersinformatie, artikelen, logboeken, etc.)
    • Zgn. 'static' content (afbeeldingen, XML dumps)
    • Phabricator static (afbeeldingen en documenten opgeslagen door onze bugtracker)

Local backups

To make backups to your local PC, use WikiTeam's dumpgenerator.py Python script. This is run from the command line and requires Python 2.7 and will produce an XML dump with page histories and a folder of files, (but not user accounts nor extensions). WikiTeam's tutorial offers further details. Note that large wikis may fail to export leaving an incomplete XML dump. The presence of a siteinfo.json file probably indicates a succesful XML dump.

Example usage:
python dumpgenerator.py --api=https://yourwiki.miraheze.org/w/api.php --xml --images
For private wikis use:
python dumpgenerator.py --api=https://yourwiki.miraheze.org/w/api.php --xml --images --user=yourlogin --pass=yourpassw

Zie ook

Voor meer technische informatie over onze back-ups, zie Tech:Bacula