Biztonsági mentések

    From Meta
    This page is a translated version of the page Backups and the translation is 10% complete.
    Outdated translations are marked like this.
    OOjs UI icon listNumbered-ltr-invert.svgBackups

    A Miraheze belső és külső biztonsági mentési eljárással rendelkezik. Az alábbi ütemtervet követve infrastruktúránk bizonyos kritikus részei automatikusan biztonsági másolatot készítenek egy külső szerverről (külső jelentés ellenőrzésünk alatt áll, de egy másik szerver gazdagép biztosítja és egy másik országban, mint az összes jelenlegi szerverünk). Ezek a 'belső' biztonsági mentések tartalmazzák a teljes adatbázis-kiürítéseket, melyek tartalmazzák a felhasználói fiók adatait és a CheckUser információkat. Ezeket a biztonsági mentéseket csak a Webhely Megbízhatósági Mérnöki csapatunk érheti el, és katasztrofális webhelyhiba esetén fel lehet használni, hogy az egész webhelyet gyorsan friss állapotba lehessen hozni.

    As such, Miraheze has a total of three types of backups which are taken. On top of this, users may generate their own backups, quickly and conveniently on demand using our DataDump tool.

    Backup types

    Miraheze takes three types of backups to ensure as much resiliency as possible.

    • Internal backups are backups kept on hand which the Site Reliability Engineering team can use to quickly bring the entire site up in the event of a catastrophic failure. These backups include full database dumps, which include user account information and CheckUser information. See the schedule below for more information.
    • External backups are automatic backups kept on servers controlled by us but on a different host and in a different country. This is done to ensure that a failure on one host or in the power grid of one country, etc., doesn't cause extended downtime or data loss to our users. These types of backups include critical parts of our infrastructure such as the databases of all wikis, private Git repository data, Phabricator configurations, and much more. See the schedule below for more information.
    • Public backups are XML backups which we upload every month to archive.org of all public wikis. We do this to make sure we have a reliable backup of all wikis on an external site along with to ensure users have peace of mind by seeing a backup that is readily available for usage by us/them.

    General backup schedules

    Up to date as of 12 January, 2023

    Miraheze automatically runs the following backups for disaster recovery purposes:

    Internal/External
    • A következőket teljes egészében biztonsági másolattal készítjük minden vasárnap:
      • Privát Git-tárunk (a puppet1-en tárolva)
        • Ez magában foglalja a domainjeinkhez konfigurált jelszavakat, magánkulcsokat és tanúsítványokat
        • Ez magában foglalja a magánkulcsok és tanúsítványok eredeti forrását, valamint a Let's Encrypt (az ingyenes tanúsítványokhoz használt hitelesítésszolgáltató) fiókadatait.
    • Az alábbiakról minden hónap első vasárnapján biztonsági másolatot készítenek. A megváltozott fájlokról és az új fájlokról a hónap harmadik vasárnapján készül biztonsági másolat:
      • Adatbázisok, beleértve a felhasználói információkat is, az összes wikihez
      • Statikus tartalmunk (wiki képek, felhasználói XML kiírások)
      • Phabricator statikus (a tracking software által használt tartalom)
    • Not currently ran: Static images for all wikis
    Public
    • Monthly: All public wikis; XML dumps uploaded to archive.org

    Manual backups

    On top of our internal, external, and public backups, users may generate their own using different ways.

    A wiki biztonsági mentései

    Ezen magánmentések mellett bármelyik wiki adminisztrátor tud létrehozni egy XML vagy képi biztonsági másolatot a wikiről, ha ellátogatsz a Special:DataDump wiki oldalára, és kiválasztod az xml vagy a kép típusát. Ezek a biztonsági másolatok ezután biztonságosan tárolhatóak bárhol. Az XML biztonsági másolatok nem tartalmazzák a felhasználói fiók vagy a CheckUser információkat, de tartalmazzák a wiki oldal szövegét és naplóit, melyeket bármely MediaWiki webhelyre importálhatod. Az Image dumps a wikibe feltöltött összes fájltípust tartalmazza, de leírás és licenc típusa nélkül.

    To use DataDump, go to Special:DataDump on your wiki and select what backup you want. Once you submit your request, your backups will be generated. Depending on the size of the wiki, it may take from a few seconds up to a few hours to generate a database dump.

    DataDump API

    DataDump offers an API module which lets users use DataDump via the command line. As of yet, there are no scripts that make use of this.

    Wikiteam dumpgenerator

    While we strongly recommend using DataDump as it's the most convenient, you may also generate a database dump using less interactive command-line scripts. We do not recommend any in particular nor do we endorse any. However, one of these such well-known scripts is the Mediawiki Client Tools' Mediawiki Scraper Python 3 script, based on the original WikiTeam Python 2.7 script.

    User account information will not be preserved. The XML dump can include full or only most recent page history. The images dump will contain all file types with associated descriptions. The siteinfo.json file will contain information about wiki features such as the installed extensions and skins.

    Lásd még